Week 3 in Finland

11 september 2016 - Turku, Finland

Hallo Allemaal!

Ik denk dat dit niet zo'n interessante blog wordt omdat ik voor mijn gevoel niet zoveel heb gedaan, maar we zullen het zien....
Maandag was ik vrij en ben ik in de ochtend naar de Ikea geweest, om wat leuke dingen voor mijn kamer te kopen. Mijn kamer was namelijk erg kaal alles wat er in hoort te staan staat er is maar meer ook niet. (ik zal een foto plaatsen met wat foto's van mijn kamer nu). De Ikea in Finland is eigenlijk gewoon hetzelfde als in Nederland niks bijzonders. Ik ben daar anderhalf uur geweest heb wat gegeten en wilde de bus nemen naar "huis". Alleen moest ik langer dan 30 minuten wachten totdat deze bus zou komen. Net toen ik bedacht wat ik zou gaan doen kwam er een andere bus, dit was niet de bus die ik moest hebben, maar het eindstation was wel goed. De buschauffeur vertelde dat het "iets" langer zou duren totdat ik op mijn eindbestemming zou zijn. Lieve buschauffeur "iets" langer is bij mijn geen drie kwartier tot een uur langer, maar oke, uiteindelijk een dik uur later was ik weer terug in mijn appartement. Rond 14.00 was ik thuis en ik ben rond 10.00 vertrokken. Kun je nagaan hoelang het allemaal heeft geduurd. Maar goed toen ik thuis kwam heb ik mijn was gedaan, daarna hebben we gesport. We hebben iets nieuws geprobeerd: steps en nee niet zoals je op tv ziet op Nederland in beweging, dit was de hardcore versie. Maar het was leuk, leuke muziek maar gewoon moeilijk. De volgende keer gaat het vast beter...
Die dag was een van onze vrienden (dit zeg ik maar even voor het gemak ik weet niet hoe ik het anders moet beschrijven) jarig. We waren uitgenodigd om dit na het avondeten met hem te vieren. Het was een Spaanse jongen en met zijn Spaanse vrienden heeft hij heerlijke tapas gemaakt! echt waar wat was dat goed! alleen voor de tapas wil ik al wel emigreren naar Spanje haha. Natuurlijk even het recept gevraagd van sommige hapjes zodat ik dit ook kan maken als ik terug in Nederland ben. Het was erg gezellig!

En dan dinsdag, ik had mijn eerste 'echte' les. Het begon om 10.00 dus dat was een mooie tijd. De manier van les geven gaat eigenlijk zoals ik dat ook gewend ben in Nederland. De lerares geeft informatie aan de hand van een powerpoint presentatie en tussendoor is er ruimte om vragen te stellen en gaan we over bepaalde onderwerpen in gesprek. Maar juist omdat ik nu met klasgenoten in de klas zit van over de hele wereld maakt het super interessant. We kregen na de les direct al een leuke opdracht mee naar huis, namelijk een presentatie geven in het engels! jippie.... oke wij hebben continuïteit in de zorg gekozen. Het was de bedoeling dat we dit as. donderdag gingen presenteren (daarover meer op donderdag). Na de les zijn we weer naar huis gegaan en hebben we wat gegeten. Om half 5 begon er een andere 'les' het heet Get Finternational. Dit is een fun vak. Je krijgt een paspoort en je moet bij verschillende events en workshops aanwezig zijn dan krijg je een stempel en dan krijg je de credits voor dat vak. We kregen uitleg over het vak en gingen met andere exchange studenten in gesprek. Om 19.00 was het afgelopen.
Bij terugkomst in het gebouw kon ik mijn pasje niet vinden. Met het pasje kun je in het gebouw en kun je, je kamer in. Ik had het pasje in mijn kamer laten liggen. yes stupid of me. Tussen 9 en 16.00 is het housing office geopend en kun je een nieuwe kaart vragen. Helaas was het al 20.00 en had ik die kans niet. Iemand bellen om een kaart te brengen zou mij 52 euro kosten. Dit vond ik echt te veel.  Gelukkig kreeg ik hulp van mijn huisgenootjes en kon ik daar de nacht doorbrengen. Ik heb bij mijn klasgenoot geslapen en we hebben 's avonds een film gekeken.
De volgende dag (woensdag) ben ik vroeg (9.00 uur) opgestaan om een nieuwe kaart te halen bij the housing office. Ik kreeg een kaart en kon gelukkig weer in mijn kamer. Ik heb ontbeten en heb daarna met een vriendin geskyped! :-)
's middags ben ik naar de ESN office geweest, het is een netwerk die activiteiten voor studenten organiseert. Ik had mij ingeschreven voor de hikingtrip naar het Nationalpark vlakbij turku en moest daar heen om geld te betalen. Bij terugkomst ben ik begonnen aan het boek van Basic of Nursing. Engels lezen kost nu gewoon meer tijd dan dat ik een Nederlands boek lees. Ik wilde 4 hoofdstukken tegelijk lezen, maar na 1 hoofdstuk vond ik het wel genoeg geweest.
' s avonds zijn we met huisgenoten uit geweest naar een studentenbar want inderdaad de feestjes beginnen hier al op dinsdag, misschien ook wel maandag. Er is dus niet echt een verschil tussen doordeweeks of weekend wat uitgaan betreft.

Donderdag had ik weer les (basic of nursing) en moesten we presenteren (tenminste dat was de bedoeling). Wij waren nummer tien en dus als laatste. We hadden anderhalf uur de tijd voor tien presentaties. Anderhalf uur is 90 minuten 10 presentaties x 10 minuten is 100. Dat kun je al bedenken dat gaat niet lukken. Dus niet iedereen kon presenteren. Na de presentaties gingen we in gesprek over het onderwerp, wat ik erg interessant vond. Iedereen vertelde zijn ervaringen en mening over bepaalde onderwerpen. Maar goed toen was het 14.00 en moesten er nog drie presentaties gedaan worden. De presentatie staat nu gepland voor as. dinsdag, maar dan is mijn maatje er niet want die begint dan met stage, maar dat zal wel goed komen. We zijn na de les terug naar huis gegaan en ik heb wat gelezen en geskyped! altijd leuk.

Vrijdag was ik vrij en zou ik om 13.00 met mijn tutor de weg naar het ziekenhuis fietsen om te kijken waar ik straks heen moet voor mijn stage. Helaas was mijn tutor ziek dus ik ben alleen gegaan. Het is 12 minuten fietsen vanaf mijn appartement dus top! Het is een groot ziekenhuis naar mijn idee. Voor de mensen die het Weezenlanden ziekenhuis kennen, daarmee kun/kon je het vergelijken. Ik heb daar thee gedronken en ben daarna naar het centrum gefietst want ik had daar afgesproken met mijn Nederlandse klasgenoot. We wilden een trip maken naar Pargas. Ik heb een finse reisgids meegenomen en daar stond dit plaatsje in dus ik dacht daar kunnen we wel heen gaan. Het was mooi weer en ik had opgezocht dat we bus 15 moesten nemen. 30 minuten en dan waren we er. Maar toen we bij de busstop waren waar we moesten uitstappen waren we in de middle of nowhere dus we zijn blijven zitten. Uiteindelijk heb ik aan de buschauffeur uitgelegd waar wij heen wilden. Hij vertelde dat we niet goed waren, maar dat hij ons zou helpen en zou zeggen wanneer we uit moesten stappen. Op een gegeven moment hadden we het idee dat we weer terug gingen naar waar we vandaag kwamen. En ja hoor dat was ook zo haha een uur in de bus en nergens gekomen, maar prachtige natuur gezien van Finland!! Terug in het centrum heeft de buschauffeur ons informatie gegeven welke bus we dan wel moesten pakken. Maar ook op die standplaats was het niet de goede bus. We hebben wat brood gekocht voor de lunch en zijn naar het Föli kantoor gegaan. Dit kantoor gaat over het openbaar vervoer in Turku en regio. Hier konden ze ons uitleggen waar we heen moesten en welke bus we moesten nemen. Uit eindelijk aangekomen bij de goede busstop zijn we naar Pargas gegaan. Het is een klein dorpje waar in de zomer veel toeristen komen (denk ik) maar waar nu echt niemand op straat was haha. We hebben wat rond gelopen de toerist uitgehangen en zijn toen weer met de bus naar huis gegaan.

Zaterdag heb ik uitgeslapen en ben ik eigenlijk de hele dag met school bezig geweest, opdrachten maken en maar weer een hoofdstuk gelezen. Ik heb wat Nederlandse tv gekeken en dat was het eigenlijk wel. 's avonds nog wat gedronken in de keuken en daarna naar bed gegaan.

En dan vandaag, de trip naar het Kurjenrahka National Park. Het is ongeveer 40 km vanaf Turku en we hebben een hike gemaakt van 6km. Het was een hike op planken. Er liggen namelijk grotendeels planken in het national park waar je de hele route op loopt. De grond is ook echt de drassig om daar in te lopen. Het was mooi, maar ik moet eerlijk zijn ik had er meer van verwacht. Het is haast onmogelijk om rond te kijken wat anders val je van de planken af haha. Ik zal wat foto's uploaden van de natuur. Ik denk dat je het kunt vergelijken met de Lemelerberg (voor de mensen die dat kennen), maar zonder berg, maar wel met een rivier aan uw linker en rechterhand. Na de hike hebben we geBBQd en waren er salades en snacks. We zijn om half 4 weer terug naar Turku gegaan, maar nu iets bijzonders. Onderweg moesten we stoppen voor een familie ELANDEN! wauw echt bijzonder. De vader of moeder stond midden op de weg te wachten op zijn/haar jonkies. (ook hier zal ik een foto van uploaden) erg bijzonder om te zien.

Plannen voor volgende week? jazeker.
Maandag en dinsdag heb ik de hele dag les, woensdag ochtend ga ik samen met mijn klas naar een hospital museum (een opdracht voor school) en om 11.00 vertrek ik naar Helsinki Airport om daar mijn moeder en Johan op te halen. Ze zijn een week in finland!!! super leuk. We hebben een appartement gehuurd in Helsinki ik zal daar tot zondag zijn want ik heb geen les op donderdag en vrijdag. Mathijn (mijn broertje die in Finland stage loopt) zal vrijdag komen! Zondag kom ik terug omdat maandag mijn eerste stage dag is, ik ben benieuwd.
Dus ik ga weer een hele leuk week tegemoet!

Tot snel!

Liefs Fiona vanuit in het nu nog zonnige Turku

1. Marietje Veldhuis:
    11 september 2016
    Goedenavond Fiona,
    Ik vond het weer een super leuk en interessant verhaal.
    We merken wel dat je echt van jou tijd daar geniet. Leuk om te lezen.
    Heel veel plezier de komende week ,ook met jouw moeder Mathijn en Johan.Succes met jou studie!!
  2. Marijke:
    Hoi Fiona,
    Je hebt weer een leuk verslag geschromen met mooie foto''s, je kamer ziet er al gezellig uit. De foto van de kalksteen ijs is ook mooie watijd een ervaring; elanden die de weg oversteken. Wij komen komende week bij jullie, we hebben er zin in. Tot gauw! Lieve groetjes van ons.
  3. Marijke:
    Sorry, voor de schrijffouten! XXX
  4. Oma,:
    12 september 2016
    Hallo beste Fiona, Zo te zien heb je het daar wel naar Je zin. Een prachtig werk stuk.
    Je Oma.
  5. Vincent:
    13 september 2016
    Goed om te lezen dat het leuk is met de huisgenoten en de rest van de klasgenoten, veel plezier de komende tijd!
  6. Dinie Boonstra:
    18 september 2016
    Hoi Fiona,
    Je doet toch wel even de groeten aan je moeder, Mathijn en mijn broer. Maak er samen gezellige dagen van.
    groetjes Dinie
  7. Yvonne vd Sligte:
    18 september 2016
    Hoi Fiona, wat super leuk om je verslagen te lezen, de weken vliegen om, geniet er lekker van.
    groetjes yvonne