Little holiday en de start van mijn stage

22 september 2016 - Turku, Finland

Moimoi ( hee, hoi, hallo in het fins)
Daar ben ik weer met een nieuw reisverhaal!!

Ik moet mijn agenda er bijpakken om te kijken wat ik allemaal ook al weer gedaan heb.

Laat ik beginnen met mijn kleine vakantie naar Helsinki. Woensdag ochtend ben ik op de bus gestapt naar het vliegveld van Helsinki deze reis duurt ongeveer 2 uur. Rond 13.00 kwam ik aan op het vliegveld, voor de mensen die het vliegveld niet kennen het is een klein vliegveld (wat ik niet had verwacht omdat het de hoofdstad van Finland is). Mijn moeder en johan zouden rond half 2 landen. Ik was dan ook blij om te zien dat op de borden verscheen dat ze waren geland. Johan de vriend van mijn moeder heeft nog niet eerder gevlogen en ik was er benieuwd hoe het gegaan was. Ik stond bij de gate op ze te wachten en finally naar ongeveer een half uur wachten kwamen ze aanlopen!! Wat voelde dat goed. Ik heb het reuze naar mijn zin hier, maar het voelt echt goed om mijn moeder en johan te zien. We hadden een appartement in Helsinki gehuurd (aan de rand van de stad) en ook een auto gehuurd. We hebben de auto opgehaald en zijn toen naar het appartement gereden, dit was maar een kwartiertje vanaf het vliegveld, ideaal! Het appartement zag er gezellig en leuk uit met uiteraard een sauna!! We hebben onze spullen uitgepakt en zijn wat boodschappen gaan doen. Over spullen gesproken mijn moeder heeft 2 koffers bijgeboekt om spullen voor mijn broertje en mij mee te nemen zoals een winterjas, sportkleren, kaas, ontbijtkoek! super. Nadat we boodschappen hebben gedaan hebben we wat gegeten in het winkelcentrum. Rond 8uur waren we weer in ons appartement en hebben we spelletjes gedaan en zijn we in de sauna geweest.
De volgende dag, donderdag stond er een citytrip Helsinki gepland. We zijn met de bus naar de stad gegaan, wat met de bus ongeveer een half uur is. Ik had wat boekjes meegenomen over helsinki van het vliegveld dus ik kon redelijk de weg vinden hiermee. Het 'nieuwe' gedeelte van helsinki is niet echt mooi. Het zijn veel grijze grote gebouwen.' Maar als je wat verder richting de haven loopt, het 'oude' gedeelte van Helsinki kom je mooie gebouwen tegen. We zijn over de marketsquare gelopen wat parallel loopt aan de zee. Hier heb ik mijn moeder en johan typisch fins eten laten proeven (visjes), dit hebben ze geprobeerd, maar of ze het nou echt lekker vonden? ik denk het niet . Daarna zijn we doorgelopen naar het zeezwembad. Ik zal even uitleggen wat dat is eigenlijk heel simpel een zwembad in de zee. Dus in de zee hebben ze een zwembad gemaakt en daarbij sauna's gebouwd. Dit is ook iets typisch fins om na een bezoek aan de sauna in een meer of de zee te springen. We hebben daar op een terras gezeten en zijn daarna verder gelopen naar de Uspenski Cathedral dit is een Russische kerk erg mooi van buiten maar ook van binnen, daarna hebben we onze sightseeing tocht vervolgd naar de Senate Cathedral een bekende kathedraal van Finland die je overal ziet in boeken, folders etc. Deze vond ik van buiten mooi, maar van binnen niet echt bijzonder. We zijn verder gelopen naar de Botanic Garden in het centrum van Helsinki. Helaas waren de meeste bloemen al uitgebloeid en kon je daar niet veel zien. Daarna zijn we met de bus verder gegaan naar het Töölönlathi meer. In mijn boekje stond dat je daar echt heen moest gaan als je in Helsinki bent. Het was erg rustig daar het is een park met in het midden een meer aan de rand van de stad, erg relaxed om daar door heen te lopen daar staan ook de wooden houses, grote huizen gemaakt van hout (wat veel voorkomt in Finland). Kortom we hebben die dag heel wat gezien van finland. Na de wandeling rond het meer zijn we met de bus terug gegaan naar ons appartement. We hebben boodschappen gehaald en lekker Nederlands gekookt! ik weet niet meer goed wat we 's avonds hebben gedaan maar in ieder geval in de sauna.
En dan vrijdag 's morgens zijn we naar het National Park in Espoo geweest, dit is ongeveer 40 minuten vanaf Helsinki. We wilden een route lopen van 7 kilometer. Het was lekker weer en we hebben de route van 7 km gedaan, maar dan... we kwamen niet uit waar we gestart waren :( ik moet nu even aan mijn moeder denken die graag de tomtom wilde meenemen voor als we verdwaalden in het bos, had ze misschien toch moeten doen?) maar goed we zijn dus ergens heen gelopen niet wetende dat we niet op dezelfde plek zouden terugkomen. Als we weer terug wilden lopen dan moesten we weer 7 km terug lopen en laten we daar nou net geen zin in hebben. Gelukkig kwam er een man aangelopen die klaar was met zijn wandeling. Ik ben naar hem toegelopen om te vragen hoe we het beste terug konden gaan of er een snellere weg was, je raad het al die was er niet. Maar de man bood aan om ons weer terug te brengen hiephoi wat waren wij blij. Maar met de auto moest de man helemaal om het national park heen dus we waren uiteindelijk wel een dik 40 minuten onderweg toen we eindelijk weer op onze bestemming kwamen. wat een geluk! Die finse mensen zijn zo stug nog niet. Daarna zijn we met de auto naar Lahti gereisd. Hier woont tegenwoordig mijn broertje mathijn. Hij loopt stage bij een aannemer en helpt mee huizen te bouwen daar. Hij woont met drie andere nederlandse jongens in een appartement in Lahti. Hij zou tot 2uur moeten werken en wij zouden dan rond drie uur bij hem zijn. Door de wandeling was dit dus wat later, maar mijn broertje was ook later uiteindelijk was hij pas 5 uur vrij. Wij zijn over de markt gelopen en wilden wat lekkers kopen, als ik aan wat lekkers denk ik aan chocolade, en dat hadden ze, we mochten wat proeven en dat was erg lekker. We hebben 2 stukken chocolade gekocht en we waren 16 euro kwijt! inderdaad 16 euro, (alles is duur hier hah). Uiteindelijk kwam mathijn met de bus weer terug bij zijn appartement. We hebben zijn appartement bekeken en zijn huisgenoten ontmoet. Daarna zijn we even door de stad gelopen en hebben we gegeten bij een pizzeria. Vervolgens zijn we met de auto terug gegaan naar Helsinki (Lahti is ongeveer een uur vanaf Helsinki).Mathijn had iets in gedachten waar hij die volgende dag heen wilde gaan en ik had wat in gedachten. Dus we hebben dit gecombineerd

Zaterdag zijn we rond 10 uur vertrokken met de auto naar de haven van Helsinki daar hebben we de boot naar Suomenlinna genomen (waar ik graag heen wilde) ((Als je naar Helsinki gaat vergeet dan absoluut dit eiland niet)). Het is een klein eiland, waar veel toeristen komen maar waar ook mensen wonen en leven. Het heeft een prachtig uitzicht over de zee en een teletubbie landschap (met allemaal heuvels en huizen in de heuvels). We hebben daar wat gegeten en zijn weer terug gelopen naar de opstapplaats van de boot. Daarna zijn we met de auto naar Porvoo gereden hier wilde mathijn graag heen. Porvoo is de op een na oudste stad van Finland (Turku is de oudste) dit stadje heeft nog allemaal houten huisjes ook echt mooi om te zien. Ook hier zijn veel toeristen te vinden. In dit stadje zijn allemaal kleine boutiques waar je van alles kunt kopen. Ook door dit stadje loopt een rivier.
Na het bezoek aan Porvoo zijn we weer terug naar ons appartement gereden. We hebben wat boodschappen gedaan en zijn naar een sushi/chinese restaurant geweest. Ik heb lekker sushi kunnen eten en mathijn heeft "geprobeerd" sushi te eten, niet echt gelukt. Hij vond het smaken naar dode vis haha laat het nou ook precies dat zijn, later veranderde hij het in rotte vis haha. 's avonds hebben we het spel ik hou van Holland gespeeld om ons Hollandse brein up to date te houden.

Zondag hebben we lekker ontbeten zodat we dat in nederland elke zondag doen met broodjes uit de oven, sinaasappelsap en een gekookte eitje, perfect! Daarna zijn we vertrokken naar Turku, mijn hometown voor de komende periode. Deze reis duurde ongeveer een uur en drie kwartier vanaf ons appartement. Mijn moeder, johan en mijn broertje heb ik mijn kamer laten zien en we zijn vervolgens de stad in gegaan. Toevallig was het die dag Turku day dus er was van alles te doen die dag. We zijn langs de rivier gelopen richting de stad en zijn langs kraampjes gelopen en hebben dingen geproefd het was trouwens erg mooi weer die dag met de zon op ons gezicht! Ik heb ze de Turku cathedral laten zien, wat voor Turku echt een ding is. Daarna hebben we een ijsje gegeten aan de rivier en zijn we verder de stad in gelopen. Ik heb ze Kauppatori laten zien, dit is het grote marktplein in Turku. Ook hier was een grote markt zondag. Uiteindelijk zijn we weer terug gelopen naar mijn kamer en hebben we daar nog wat gedronken.
Mijn fiets stond nog bij het busstation dus ze hebben mij daar afgezet en daarna moest ik helaas weer afscheid nemen van mijn moeder, johan en mijn broertje. Ik heb echt een kleine vakantie gehad en heb echt genoten van de aanwezigheid van hun!
Eenmaal weer thuis heb ik al mijn foto's in een filmpje geplaatst om op die manier een kleine indruk te geven van onze week samen. Ik ga proberen deze ook op mijn reisblog te zetten als dit lukt.
S' avonds ben ik met mijn huisgenoten 'uit eten' geweest (aka burgerking) en zijn we naar de rivier gelopen, daar was namelijk ter afsluiting van de Turku day vuurwerk! Wat een plaatje was dat, aan het rivier met de boten die verlicht waren. Top! Ik ben daarna naar huis gegaan omdat die volgende dag mijn stage zou beginnen.

En dan afgelopen maandag het begin van mijn stage in het Turku CIty Hospital op de afdeling Acute Neurologie en Revalidatie. Om 9uur moest ik aanwezig zijn. Ik werd warm ontvangen door de verpleegkundige en ik kreeg een korte introductie van de afdeling en hoe alles precies werkt. Daarna heb ik mijn tutor (ook een verpleegkundige) ontmoet en heb ik de rest van de dag letterlijk achter haar aangelopen. Ik moet 40 uur in de week stage lopen dat is dus 5 dagen van 7 tot 3. Ik heb er nu 4 dagen opzitten en ik ben kapot haha. Het kost zoveel energie en ben niet echt meer gewend om rond 6uur op te staan dus het is even wennen.
Ik wil jullie nu wat vertellen hoe een dagdienst eruit ziet. Ik ga op de fiets naar het ziekenhuis dit is ongeveer een kwartiertje fietsen. Van 7 tot 7.15/7.30 is er overdracht de nachtdienst draagt over aan de nachtdienst. En de de late dienst van de dag ervoor draagt daarna over aan de dagdienst. Het zit namelijk zo je hebt 4 diensten dagdienst van 7 tot 15 uur, avonddienst van 13.00 tot 21.00 en nachtdienst van 20.30 tot 7.30.En er is iemand die om van 13.00 tot 21.00 werkt om de medicijnen uit te zetten voor de hele afdeling voor de dag erop. Een aantal verpleegkundigen die 's avonds werken werken ook de dag erna een dagdienst. Daarom hoeft er niemand 's ochtend de rapportage te lezen. Na de overdracht worden er mensen gewassen. Over het algemeen zijn het mensen die een hersenbloeding, herseninfarct of een subarachnöide bloeding hebben gehad (dit is een hersenbloeding in de hersenvliezen tussen de hersenen en de schedel). Veel van deze mensen zijn halfzijdig verlamd, hebben spraak problemen en hebben problemen met het geheugen. Over het algemeen zijn dit oudere mensen, maar we hebben nu ook patiënten rond de 50/60 jaar. Rond 8.00 delen de verpleegkundigen het ontbijt rond. Dit staat allemaal al klaar in karren dus dat hoeft alleen maar afgeleverd te worden bij de juiste patiënt. Rond kwart voor 9 ontbijten de verpleegkundigen zelf. Na deze korte break wordt de rest van patiënten gewassen en aangekleed. Iets over het aankleden. Alle patiënten dragen kleren, ondergoed, sokken en schoenen van het ziekenhuis. Dus alle dames zijn gekleed in blauw of roze en de mannen in groen of bruin. Het is niet echt kleding het is gewoon een pyjama waar ze de hele dag in lopen. Best handig denk ik kun je ook geen 'eigen' spullen kwijtraken. Rond 11.30/11.45 wordt de warme maaltijd rondgedeeld ook deze is al klaar en hoeft alleen maar bij de juiste patiënt te worden gezegd. De meeste patiënten eten zelf, sommigen moeten we helpen. Na het eten brengen we de patiënten naar bed voor wie dat wil en dan kunnen de verpleegkundigen eten. Na de lunch is er tijd om rapporten bij te werken, contact met familie te zoeken enz. Om 13.00 komt de avonddienst en om 2uur wordt de late dienst overgedragen door de dagdienst. Om kwart voor drie is de dagdienst afgelopen en iedereen gaan dan ook direct naar huis heel goed!
Wat heb ik allemaal gezien en gedaan in de afgelopen dagen. Wat mij het eerste opviel was de hygiëne die is hier naar mijn idee ontzettend goed! Er gaan liters handalcohol op de droge handjes van de verpleegkundigen. Alles, maar dan ook echt alles wordt schoon gemaakt en ze attenderen elkaar er op handdesinfectie te gebruiken! Echt een goede zaak ik denk dat wij in Nederland hier nog van kunnen leren. Omdat het mij opviel dat de hygiëne zo goed is heb ik een afspraak gemaakt met de handhygiëne verpleegkundige in het ziekenhuis. We hebben gepraat over de verschillen met Finland en Nederland en hoe het gedaan wordt. Erg interessant.!
Ik heb inmiddels ook al een cursus gekregen hoe ik de mensen moet tillen en verplaatsen, daar kunnen zij weer wat van leren, want ze gebruiken nauwelijks hulpmiddelen, naar mijn idee tillen ze veel. Dan de onafhankelijkheid van de patiënten die is zo groot! ik kijk met bewondering hoe deze soms echt oude mensen met een verlamming zich zo goed kunnen redden. Het heet dan ook niet voor niets een revalidatie afdeling. De patiënten worden ontzettend gestimuleerd om zoveel mogelijk zelf te doen, mooi om te zien. De verpleegkundigen houden de handen op de rug en laten het gewoon gebeuren. De verpleegkundigen zijn hier vriendelijk hebben ontzettend veel geduld en hebben veel lol. De werkdruk is laag, er is genoeg personeel en iedereen is relaxed en neemt tijd voor de patiënt. Geen sprake van onderbezetting of bezuinigingen. Het probleem hier is dan de mensen te lang hier blijven liggen omdat er geen plek is in een verzorgingstehuis of revalidatiecentrum. Waar ik stage loop is van beide het is een ziekenhuis waar mensen een paar weken liggen, maar ook een revalidatie unit waar bijvoorbeeld patiënten al maanden liggen. Er is gewoonweg geen plekken voor een verzorgingstehuis. De druk op de thuiszorg wordt hierdoor groter is mij verteld. De thuiszorg moet dealen met zwaar lichamelijke zieke patiënten, omdat er geen plek is voor iets anders. (Is mij verteld in het ziekenhuis)
Ik wil jullie nog veel meer vertellen, maar deze blog moet voor iedereen leuk blijven dus ik zal niet vertellen dat ik 50 hechtingen (agraves) heb verwijderd bij een patiënt met myositis (Ontsteking van de spier) in dit geval in de rug) (vind ik hartstikke leuk haha)
Ik vind het zeer interessant om met mij collega's over de zorg in Finland te praten, ik deel ervaringen vanuit Nederland en andersom. Ik ben blij dat ik hier mag stage lopen en dit mag ervaren.
Volgende week heb ik gelukkig 2 avonddiensten en ik kan ik uitslapen heerlijk!

Helaas gaat school ook gewoon door, ik heb dus mijn hele weekend gereserveerd voor huiswerk! jippie echt iets voor in het weekend #not.
Vrijdag komt er een Nederlandse dj Vato gonzalez in een club in Turku dus dat is wel leuk om even uit te gaan.
Mochten jullie meer willen weten over mijn stage just ask me. Ik vind het super interessant en wil jullie er graag meer over vertellen!
Ik probeer ook zo snel mogelijk de foto's en video te uploaden van de afgelopen week.

Tot de volgende reisblog!

Groetjes

1. Willy Luttenberg:
    Mooi om te lezen Fiona
    Je maakt wat mee en leert heel wat ...hoelang blijf je daar eigenlijk?
  2. Tonnie Ijsseldijk:
    22 september 2016
    Tjonge jonge wat een waterval van mooie verhalen en indrukken ontzettend leuk om te lezen hoe jij alles beleefd en de stage in je op neemt super fijn voor jou om jou Moeder en Johan en Mathijn daar te mogen ontmoeten even weer gezellig samen je zegt als je iets wilt weten vraag het mij maar je verslag is zo mooi en duidelijk zo dat er voor mij geen vragen over blijven ,jou tijd vliegt om en voor je het weet ben je weer in Nederland . Geniet van de tijd en het leerproces in Finland ,dit halen ze je nooit meer af .
  3. Tonny:
    Moimoi Fiona

Heb genoten van je reisverhaal, super dat je het zo naar je zin hebt.
    houen zo.
  4. Hilda veenhuis:
    Moimoi Fiona,

Je beleeft heel veel, handhygiëne, tja kan denk ik wel beter in ons team, he groetjes uit Dalfsen
  5. Marijke:
    22 september 2016
    Hoi Fiona, Je hebt het weer prachtig verwoord. Wij hebben een mooie week in Finland gehad, ik vond het heerlijk om jullie weer terug te zien en om met eigen ogen te zien waar en hoe jullie nu wonen. Dan heb je er toch een beter beeld bij dan alleen van verhalen. We hebben best alleen gezien van Finland, ook al waren we er maar een week. Ook veel kilometers gemaakt met onze huurauto en met de plaatselijke bus. De laatste dag in Finland, jullie waren al weer op jullie eigen plek, hebben we een sightseeing per bus door Helsinki gedaan. Daarna moesten we met de bus terug naar ons appartement, maar ja, waar is de Bushalte? We zagen een heleboel bussen rijden, maar niet die van ons. En wat was ik toen blij met onze Tomtom, ja Fiona, lach maar, maar dankzij de Tomtom vonden wij onze bushalte aan de Runebergerkatu. Ik Finland is het ook al volop herfst, ( Mathijn stuurde al een foto van bevroren auto ruiten),de hele week sokken en wandelschoenen aan en een jas. Vandaag weer thuis heb ik mijn zomerkleding weer aan. Ik ben erg benieuwd naar je werkervaring in het ziekenhuis en straks bij de thuiszorg. Dikke kus van je moeder.
  6. Suzanne scheifes:
    22 september 2016
    Leuk Fiona! Ook erg interessant om te lezen hoe de zorg daar geregeld is. Haha toch weer anders dan bij ons. Veel succes!
  7. Ben de Witte:
    23 september 2016
    Hallo Fiona,
    van je moeder kreeg ik je 'reislogger'. Met veel interesse heb ik je verslag gelezen: de warmte voel ik in de beschrijving van jullie "vakantie" samen daar, en je stageverslag vind ik zelf heel leerzaam. Ik denk dat je daar een stage loopt waar je heel veel van leert, niet alleen van het medische gedeelte maar ook van de mentaliteit en het land van de Finnen. De ervaring en indrukken die je daar op doet blijven je altijd bij.
    Veel plezier met de rest van je stage.
    Groeten,
    Ben
    Je bent een prettig leesbare schrijver
  8. Ineke groot koerkamp:
    24 september 2016
    Hoi Fiona en Mathijn
    Ik heb jullie blog gelezen, wat is dat fantastisch, in die 3 weken hebben jullie al heel veel gedaan, prachtige fotoos, en wat vind ik het leuk en interressant fiona jou ziekenhuis stage verhaal te volgen hoe het hier is en in finland toch heel erg verschillend , een buitenlandse stage is toch heel anders (leuk om dat te beleven) dan in Nederland, staat denk ik ook heel goed op jullie CV
    Fiona en Mathijn ik wens jullie daar het allerbeste, leer en bouw en geniet zoveel mogelijk,en ik zal jullie blog met veel plezier volgen.
    groetjes vanuit Lettele Ineke
  9. Betsie Hulsman:
    26 september 2016
    Hallo Fiona,

Het is wel een ervaring om in Finland in een ziekenhuis stage te lopen en dan in het Engels. Hoe de mensen daar werken en leven, dan doe je toch veel ervaringen op. Uit het verhaal kan ik opmerken dat je het heel leuk vindt. (Fijn).
    Veel succes met je studie.
    Groetjes uit Vilsteren.