Ik geniet!!

2 december 2016 - Turku, Finland

Hallo Allemaal!
Hier weer een update vanuit het nu besneeuwde Turku :-) :-)
Zoals jullie weten ga ik altijd verder met waar ik de vorige keer gebleven was. Mijn laatste blog heb ik geschreven op 10 november. 's avonds had en workshop genaamd Language Group. Deze workshop heb ik gekozen voor het vak Get Finternational. Voor dit vak moet je naar evenementen en workshops gaan en dan krijg je een stempel en uiteindelijk is je Get Finternational paspoort vol met stempels. Van te voren moest je aangeven welke twee talen je eventueel wilde leren. Ik wilde graag Spaans en Frans leren. Uiteindelijk ben ik in het groepje Frans geplaatst.Het groepje bestond uit 3 meiden. Een iemand die uit Frankrijk kwam en ons de taal leren en een meisje uit Japan die ook graag Frans wilde leren. Ik heb 4 jaar Frans gehad op de middelbare school en warempel ik wist nog best wel. Dat is denk ik toch met talen als je geleerd heb en het daarna nooit meer spreekt dan zakt die kennis weg. Daarom is het goed om er nu weer mee bezig te zijn. De workshop begon met het vertalen van het liedje Twinkle Twinkle Little Star. Die waarschijnlijk iedereen wel kent! Een klein stukje van dit lied in het frans: Brille brille petite étoile, dans la nuit qui se dévoile. Tout là-haut au firmament, Tu scintilles comme un diamant, Brille brille petite étoile Vielle sur ceux qui dorment en bas. haha hartstikke leuk toch. Dit hebben wij dus voor de klas gezongen en dit werd opgenomen erg grappig om te doen. Er waren ook groepjes die dit in Spaans, Nederlands, Japans en Duits deden! Na deze performance zijn we verder gaan met de Franse taal. Uiteindelijk moesten we een soort conversatie voeren. Wij hebben dit gedaan in een restaurant en we wilden graag wijn, salade bestellen en de weg naar de toiletten vragen. Ook erg leuk om te doen. En dan heb ik nog wat Japanse woordjes geleerd. Een hele belangrijke zin! Ik kan natuurlijk niet schrijven zoals de Japanners dat doen maar zo sprak je het in ieder geval uit: skidajo. Dus voor iemand die Japans kan succes! Al met al een leerzame en leuke workshop!

Voor de rest van de week moet ik even goed spitten haha. Wat ik nog wel weet is dat we zondag 12 november met mijn huisgenoten zijn gaan lunchen. We wilden sushi eten met z'n allen maar dat restaurant is alleen in het weekend open. We zijn toen naar de Mexicaan gegaan.

En dan weer een nieuwe week. Ik heb jullie nog niet zoveel verteld over mijn lessen hier dus dat ga ik dan nu maar even doen. Ik volg hier ongeveer 6 a 7 vakken waarvan sommigen al afgelopen zijn, maar ook een aantal nog niet begonnen zijn. Een vak waar ik het meeste credits voor krijg is Basic of Nursing. Maar ook echt BASIC of nursing. Maandag moesten we leren hoe we de bloeddruk op moesten meten. Ik snap dat eerste jaars die net beginnen niet weten hoe dit moet, maar voor mij (7 jaar van Verpleegkunde studie) is dat toch een beetje saai.  De lerares vind dit ook vervelend voor ons, maar er wordt alleen in het eerste jaar Engels onderwijs aangeboden helaas. Dan een ander vak Patient in Health Care Organizations. En dit is een interessant vak (vind ik) en waarom? Ik zit namelijk in een klas met ongeveer 10 nationaliteiten. Op die manier krijg je een groot perspectief van wat er over de hele wereld gebeurd. Ik heb namelijk klasgenoten uit Duitsland, Kenia, Nigeria, Bangladesh, Estland, Australië, Somalië, Spanje, Finland en Nederland natuurlijk. Zoals je ziet heel divers. En dat maakt dit vak zo leuk. We gaan met elkaar in gesprek over bepaalde dingen. En deze maandag was het helemaal interessant. We moesten een presentatie maken over  thema's rondom de dood zoals rouwverwerking en hoe gaat een begrafenis er aan toe in verschillende landen. Heel interessant. Ik had het thema wat je wel en niet moet doen bij rouwverwerking als verpleegkundige bij nabestaanden. Samen met een Finse klasgenoot hebben we hier een presentatie over gegeven en zijn we met elkaar in gesprek gegaan. Om een voorbeeld te noemen Estland. Als ik het goed begrijp is in Estland dood gaan en rouwverwerking een taboe. Er wordt weinig tot nauwelijks over gesproken en mensen zijn bang en voelen zich onwennig om er over te praten.
Direct na deze les had ik Blueberrie Pie baking. Voor wie dit niet kent dit is een typisch Fins dessert/gebak. En HEERLIJK. Ik hou van blauwe bessen en helemaal als ze in een taart zitten. Ook deze workshop was onderdeel van het vak Get Finternational. (weer een stempel erbij). Ook hier werden we in groepjes verdeeld en mochten we de taart bakken. Het is heel simpel om te maken dus dat ga ik thuis ook eens proberen. De taart moest een half uur in de oven en daarna zou het in principe klaar moeten zijn, maar niet bij ons :|. Het bleek dat de jongen die dit evenement organiseerde de oven niet goed had ingesteld. Dus al het deeg van de taart was nog rauw en de bessen waren soep geworden. Uiteindelijk heeft de taart nog een hele tijd in de oven gestaan en daarna afgekoeld, maar het werd er niet echt beter van. We hebben uiteindelijk wel geproefd en het was best te eten! Deze taart moet je serveren met vanille cream. Perfect. (Ik ga het thuis nog wel een keer proberen).

En dan dinsdag. In de ochtend heb ik gesport en 's middags had ik mijn laatste Finse les. Ik weet niet of ik al eerder over onze lerares verteld heb, maar het is bijzonder. Ik kan haar moeilijk volgen en heb het idee dat ik niet de goede dingen leer (Al moet ik zeggen dat ik steeds meer Finse woorden herken, maar ik denk niet door haar). Ik probeer mijn best te doen om gemotiveerd te blijven, maar dat is in deze les gewoon heel moeilijk, maar gelukkig de laatste les. 13 december staat het examen gepland, we moeten dan een conversatie in een winkel voeren, ik ben benieuwd.....
Woensdag ben ik weer naar school geweest en had ik het vak Patient in Health Care Organizations weer. Vandaag moest iedereen presenteren over een Organisatie waarin verpleegkundigen een rol spelen voor de zorg aan oudere mensen, kinderen, volwassenen enz. Ik heb mijn presentatie over PLAN International en Plan Nederland gedaan. Ook deze les was weer enorm interessant. En ik zal je vertellen waarom. Ik heb dus gekozen voor een organisatie uit mijn eigen land, maar dat heeft iedereen bijna gedaan. Dus je komt weer van alles te weten over andere landen! En echt dan besef je hoe goed alles weer in Nederland geregeld is (wist ik eigenlijk al) dus be happy to live in Holland!
's avonds ben ik nog naar dance fit geweest erg leuk!

Donderdag heb ik samen met Rose en mijn studen tutor Sini (is ook de tutor van Rose) geluncht. We hadden haar al een tijd niet gezien en gesproken, omdat zij zelf erg druk was met school (ze studeert trouwens ook Verpleegkunde) het was erg gezellig.
'S middags ben ik naar latin fiësta geweest. Ik heb de salsa en merengue gedanst wat ik echt ontzettend leuk vind en veel energie van krijg!
En 's avond was er een feestje. 2 klasgenoten Meli en Nadine hadden hun stage erop zitten en moesten weer naar huis dus we hadden een afscheidsfeestje, maar tegelijkertijd hebben we ook de verjaardag van Rose gevierd die werd namelijk die volgende dag 20! Echt een super leuke avond met veel leuke mensen, maar helaas al wel afscheid moeten nemen van twee leuke meiden.

En dan vrijdag. Ik had afgesproken die dag met mijn broertje afgesproken in Helsinki. Dit zou namelijk de laatste dag zijn dat we elkaar in Finland konden ontmoeten, maar er is wat aan voor af gegaan. Want mijn broertje deed een beetje raar en vaag die week. Hij vertelde dat hij een verassing had en later vertelde hij dat hij dat zelf was. En mijn vriendin Jessie deed ook een beetje vaag die week. Dus in eerste instantie dacht ik misschien komt Jessie langs. Maar toen vertelde Jessie dat ze het zo jammer vond dat ze niet kon komen ivm haar werk. En toen dacht ik oke die komt dus niet. En die vrijdag in de ochtend vroeg ze ook nog wat is de verassing en veel plezier met je broertje ik ga weer aan het werk. Maar goed ik met de bus naar Helsinki. Mijn broertje wilde afspreken in een café, wat ik ook niet helemaal begreep want we kwamen ongeveer tegelijk aan in de terminal hal van de bussen dus ik dacht dan kunnen we daar toch afspreken, maar goed Mathijn vertelde luister nu maar gewoon naar je broertje, dus dat heb ik gedaan. Ik ben naar het café gelopen waar we zouden afspreken. Ik zag Mathijn zitten, maar ik zag ook dat hij met iemand aan het praten was, maar ik kon niet zien met wie. Dus ik loop naar hem toe en toen zag ik het pas JESSIE met haar moeder!!!! WAUWW wat een verassing aan de ene kant dus al vermoed, maar later toch niet meer. Natuurlijk werd ik emotioneel want zo ben ik nou eenmaal. Ik was zo blij om haar te zien echt geweldig. Jessie was samen met haar moeder donderdag al vanaf Nederland naar Helsinki gekomen, maar heeft dus helemaal niks nada noppes verteld. Jessie als je dit leest goed gedaan meid! We hebben volgens mij eerst 2 uur bijgepraat en toen dachten we laten we wat van Helsinki gaan bekijken haha. We zijn eerst naar de Rotskerk gegaan, ik ben al een aantal keren in Helsinki geweest, maar nog nooit naar die kerk. Het is namelijk een hele grote rots en uit de rots is een kerk gebouwd echt super mooi (foto's zal ik toevoegen).
Daarna zijn we naar de haven gelopen en zijn we over de markt gelopen en nog twee kerken bekeken. Na deze wandeling was het tijd voor de lunch we zijn in de Markthal van Helsinki wat gaan eten. Verder hebben we nog gewinkeld in Helsinki en 's avonds zijn we met z'n vieren uit eten geweest. Ik had natuurlijk de bus 's avonds weer terug geboekt omdat ik alleen met Mathijn zal meeten en we allebei weer terug zouden gaan. Jessie en haar moeder hadden een appartement voor 4 personen geboekt en ik ben dus die avond blijven slapen! Heerlijk quality time met mijn vriendinnetje. De volgende dag zijn we weer rondgelopen door Helsinki en 's middags ben ik met de bus terug naar Turku gegaan. Jessie en Mieke zijn zondag weer naar huis gegaan. Ik heb echt een heel leuk weekend met ze gehad wat een verassing!
Zondag ben ik met school bezig geweest en 's avonds heb ik samen met Rose gegeten.

En dan alweer een nieuwe week (de tijd gaat zo snel als je het naar je zin hebt)
Maandag heb ik samen met Angela en Rose mijn klasgenoten een studiedag gehouden. We moesten een test maken en een aantal opdrachten dus daar zijn we de hele dag mee bezig geweest.
Dinsdag begon een nieuwe course voor mij genaamd Promotion of Health and well Being. Dit is een course die online wordt gegeven, maar waarvan we een meeting hebben omdat de lerares uitleg kan geven over dit vak. En nu komt het: deze lerares kan geen Engels. Ze had alles op papiertjes geschreven. Hoe oud ze was, haar gezinssituatie, haar huisdieren. Dus dat kon ze allemaal vertellen in gebrekkig Engels, maar zodra ik haar iets vroeg kon ze mijn vraag niet beantwoorden. Gelukkig heb ik hele leuke en aardige Finse klasgenoten, maar ik vind echt dat als je een vak gaat geven dat in het Engels is dat je op z'n minst de basis van Engels kan. (gelukkig is dit een online course :-O) Met dit vak moeten we een presentatie geen aan vluchtelingen en asielzoekers, wat op zich wel interessant is. We moeten een implementatie plan maken en dit presenteren. Daar zijn we dus op dit moment druk mee bezig.
Woensdag heb ik overdag niet zoveel gedaan, 's avonds ben ik naar Dance fit geweest en daarna zijn we samen met Rose en twee Spaanse vrienden gaan bowlen en uit eten geweest (voor degene die het leuk vinden ik heb gewonnen met bowlen! :-))

En dan donderdag de trip naar LAPLAND WIOEEEEE
Ik denk dat een aantal al op Facebook hebben gezien dat ik naar Lapland ben geweest, maar hier het uitgebreide verslag!
Onze lang verwachte trip eindelijk was het dan zo ver.
Overdag heb ik mijn tas ingepakt en s'avonds om 9 uur zijn we vanaf het busstation vertrokken !
Het zou een lange reis worden en dat was het hoor.
De volgende dag om 10.00 kwamen we aan in Rovaniemi. Dit is de hoofdstad van Lapland. We kwamen aan bij het Arktikum museum. Dit museum is super mooi van de buitenkant want het is allemaal gemaakt van glas. Het heeft twee delen een historisch museum en een wetenschappelijk museum, waar je van alles kunt doen en zien. Goed begin van de trip, vervolgens zijn we doorgereden naar het centrum, om boodschappen te halen en te lunchen. ( we moeten voor de hele week boodschappen doen, omdat er bij onze accommodatie geen supermarkt in de buurt was).
Rond twee uur kwamen we aan in het SANTA VILLAGE. Jaja de 'echte' kerstman woont hier! Het zag er mooi uit, maar zoooo commercieel. Ik wil jullie ideeën over dit prachtige plekje niet verpesten, maar om een voorbeeld te noemen 400 meter op een rendier rijden kost 18 euro. Een foto met de kerstman maken kost 25 euro haha. Allemaal ontzettend duur, maar wel leuk om te kijken waar deze beste man woont. Ook bevond zich daar de Artic cirlce. Het is zo mooi de sneeuw, kerstfeer, kerstmuziek perfecte combinatie! Na dit bezoek moesten we nog 4 uur reizen naar onze eindbestemming Vasatokka. We waren allemaal echt gaar want we hadden zo'n 16 uur in de bus gezeten. Toen we daar aan kwamen hebben we wat gegeten en zijn we op tijd naar bed gegaan, de volgende dag stond er natuurlijk wat leuks gepland.

Zaterdag zijn we om 9.30 vertrokken naar de Reindeer Farm. En wat was dat leuk. Die beesten zijn zo lief en leuk, prachtig. ze hebben alle vrijheid en zo te zien genoeg aandacht. Voor de mensen die het (nog) niet weten. Een bepaalde groep mensen in Lapland worden sami genoemd. Ook op deze boerderij woonden Sami mensen. Ze vertelden over de cultuur en ze waren gekleed in hun klederdracht. We hebben na al het geknuffel een toch gemaakt met een slee achter de rendieren! Naderhand zijn we naar een soort houten hut geweest en daar kregen we thee met een fins koekje. De Oma van het gezin maakte muziek en wij hebben ook met haar mee gezongen. Super ervaring.
Vervolgens zijn we naar het Siida museum gegaan. Hier werd verteld over de geschiedenis van Lapland, met zijn dieren volken en gewoontes. Ook waren er prachtige exposities (mijn favorieten in dit museum).
Rond half 3 zijn we hier weer vertrokken en konden we nog wat boodschappen halen want we kwamen nog langs een supermarkt. Uiteindelijk zijn we weer terug gegaan naar onze accommodatie. Bij terug komst hadden we wat vrije tijd, we zijn naar buiten geweest en hebben in onze kamer wat gelezen. 's avonds stond de Snow Shoe hike op de planning. Een snow shoe is een groot metalen frame waarmee je heel gemakkelijk door de sneeuw kon lopen. Met deze snow shoe s hebben we een gps toch gelopen. Naderhand was er een BBQ dus we moeten opzoek gaan naar droog hout een zakmes en fire sticks om vuur te maken. Dit was erg leuk om te doen. In het donker door de bossen struinen met je snow shoe geweldig. Toen we alle benodigdheden hadden gevonden zijn we naar de BBQ plaats gelopen. Daar hebben we vuur gemaakt en worstjes gebakken, en toen gebeurde het HET NOORDERLICHT! we zaten vlak bij het meer en we renden dus allemaal naar dat bevroren meer om het Noorderlicht te zien. Het was nog niet zo vel, maar we hadden het gezien! Bijzonder.
Rond half 1 waren we weer terug in onze kamer en zijn we gaan slapen.

Zondag stond de trip naar NOORWEGEN gepland (ben ik nog nooit geweest dus ik had er super veel zin in).
Om 8 uur vertrokken we naar Noorwegen onderweg stopten we een paar keer om van de natuur te genieten, want wat is dat mooi in Noorwegen zeg! Prachtig. Ik zat in de bus met een van mijn favoriete muziek in mijn oren kijkend naar de prachtige natuur dit is voor mij echt een geluksmoment, onderweg naar Noorwegen met allemaal leuke mensen! Kan niet beter!
We kwamen aan in een klein plaatsje in Noorwegen genaamd Bugøynes, heel mooi plaatje met gekleurde houten huisjes. Er is daar een publieke sauna waar iedereen in kan. Wij zijn in de sauna gegaan en daarna je gelooft het niet... gezwommen in de Artic Ocean!!! Dit was geweldig! En ja het was koud, maar omdat je uit de sauna komt ben je nog best warm en die adrenaline zorgt er denk ik voor dat ik het niet koud had haha. Wat een super ervaring. We zijn maar liefst drie keer in de zee geweest. Gratis spa wie wil dat nou niet. Waar wij waren in Noorwegen is het maar 4 UUR LICHT! Niet normaal dus rond 1 uur was het al donker dat is zo gek echt bizar. Het voelt alsof het al avond is. Na deze unieke ervaring zijn we naar het enige restaurant gegaan en hebben we vissoep gegeten en wat was die goed! Alsof die vis net is gevangen en direct op je bord komt! Genieten.
Vervolgens zijn we weer in de bus gestapt en zijn we weer terug naar Vasatokka gereden (deze reis duurde ongeveer 3 uur.
En toen kwamen we terug bij onze accommodatie en er was weer Noorderlicht! deze keer veel feller. Echt bijzonder om zo iets mee te maken.

Maandag had ik geen activiteiten gepland, maar ik ben natuurlijk niet de hele dag in mijn bed gebleven. Ik heb wel uitgeslapen, maar ben daarna met een paar vrienden naar buiten gegaan. Dit was namelijk de eerste keer dat ik onze plek in het licht zag. En wat was dit mooi. We zitten namelijk in de middle of nowhere met een heel mooie bevroren meer als uitzicht. We zijn gaan kijken bij de Artic Skills, wat inhoud dat mensen gaan ijsvissen, een iglo gaan maken en gaan langlaufen, erg leuk om te kijken. Toen hebben we met z'n allen geluncht en ben ik samen met nog drie anderen gaan langlaufen. Ik had dit nog nooit gedaan, maar wat is dat leuk. Er was een parcours van 3,5 km. De natuur is zo mooi dat je geniet van alles wat je ziet.
's avonds hebben we weer samen gekookt en zijn we met z'n allen in de woonkamer gaan zitten, gezellige avond!
De volgende dag was alweer de laatste dag. Om half 9 moesten we uitchecken en vertrok de bus naar Saariselkä. Waar de husky safari plaats vond!!! Het was alleen ontzettend koud -18. En dat kon ik voelen. Ik had mij dik ingepakt, maar nog had ik het ontzetten koud. Er waren maar liefst 250 husky's daar waar wij waren. En dat kon je horen haha. Ze blaffen ontzettend hard, maar  als ze aan het rennen zijn dan hoor je helemaal niks meer, en kun je genieten van dit geweldige avontuur en het prachtige uitzicht! Want dat was het! Na de husky ride mochten we naar puppy's gaan. En ik vond het oprecht heel schattig en leuk, maar ik had het zo koud dat ik heel graag naar binnen wilde en wat warms wilde drinken. En dit heb ik dus ook gedaan. Dus voor mij geen schattige foto's met mini husky's.
Na deze activiteit, zijn we naar het skiresort van Saariselkä gereden. Dit plaatsje is een actief skigebied. Ik heb niet geskied, maar ben door het dorpje gelopen souvenirs winkeltjes en wat gegeten (ook erg leuk).
Om 4 uur moeten we allemaal weer verzamelen en moesten we helaas weer naar huis :(.
De volgende dag 8 uur waren we weer in Turku.
Ik denk serieus dat dit een van mijn leukste trips/vakanties ooit was! Wat heb ik hier genoten, van de mensen, de dieren, de natuur de sneeuw alles was perfect!
Eenmaal weer in turku had ik warm haha. 4 graden is vergelijken met - 10 ook warm. Ik ben direct in mijn bed gedoken want ik heb amper geslapen in de bus. Rond twee uur werd ik wakker en heb ik mijn was gedaan.
's avonds ben ik nog in de sauna geweest ( en nee daar krijg ik nooit genoeg van die sauna)
Gister 1 december (o god het is al december) had ik een eindmeeting met mijn begeleiders van school. We hebben een evaluatie gedaan en formulieren ondertekend.
's middags heb ik boodschappen gedaan voor het International Dinner wat wij voor vanavond hebben georganiseerd met onze vloer. Iedereen gaat wat koken uit zijn/haar eigen land erg leuk!
Daarna heb ik samen met Rose mijn badges op mijn broek genaait. En hier heb ik jullie nog niks over verteld volgens mij. Alle maar dan ook alle finse studenten hebben een soort overal aan. Deze doen ze aan als ze uit gaan. Omdat ik nu ook een 'finse' student ben heb ik ook zo'n overal aangeschaft. Mijne is geel daaraan kun je zien dat ik verpleegkunde studeer. In de afgelopen periode heb ik badges verzameld en die heb ik gistermiddag op mijn broek genaaid. Ik zal een foto er bij voegen dan heb je er een beetje beeld bij. Bij elke feestje (als je op tijd bent) krijg je een badge die je er dan kunt opnaaien.
's avonds zijn we met 6 meiden uit geweest in onze overals, geweldig haha. Het is heel grappig want er kwamen een aantal Finse studenten naar mij toe die zien dat ik die gele broek heb en dus weten dat ik verpleegkunde studeer en dus met mij willen praten daarover.  Voor elke opleiding heb je een andere kleur broek.
En dan vandaag. Ik heb lekker uitgeslapen en ben volgens mij zo'n drie uur geleden begonnen met dit verhaal. Want het is een heel verhaal wat ik heb getypt haha.
Vanavond dus dat International Dinner, ik heb er zin in. Ik ga kruidkoek maken, knakworstjes in bladerdeeg en appelflappen en oja ik heb nog stroopwafels en mijn huisgenoot Cas heeft nog pepernoten. Nederland wordt goed vertegenwoordigd haha. Voor het weekend heb ik nog niet wat gepland. Ik hoop dat het mooi weer blijft kan ik lekker naar buiten. Dit weekend is er een ook kerstmarkt in Turku dus daar kan ik ook nog even kijken.
Nog 19 dagen voordat ik naar huis kom. Ik had er eerst veel moeite mee om naar huis te gaan, maar krijg nu toch ook wel zin om naar huis te gaan en iedereen weer te zien. Er staan nog 4 a 5 examens gepland dus daar ga ik mij nu op focussen.

Bedankt voor het lezen
En ik zal jullie laten meegenieten van de prachtige natuur van Lapland met de foto's die ik zo ga plaatsen!
Tot snel!

xx

1. Corrie:
    2 december 2016
    Wat een verhalen en belevenissen weer.
    Leuk de verrassing van jouw vriendin en de foto's zodat we mee kunnen genieten.
    Heel bijzonder , de kerk in de rots.
    Geniet nog even want voor je het weet sta je weer met beide benen op de grond. :-)
    Liefs uit Steenwijk
  2. Marietje Veldhuis:
    2 december 2016
    Fiona ik had al gereageerd maar zie mijn reactie niet dus morgen maar een nieuwe reactie zit nu bij oma.
    Vorige keer moest ik ook al 2 keer reageren..
  3. Hilda veenhuis:
    3 december 2016
    hoi Fiona, tjonge jij beleefd heel veel! Mooi om te lezen, nog veel plezier en succes met je examens, gr Hilda