My last week!

20 december 2016 - Turku, Finland

Hallo Allemaal,

Mijn avontuur in Finland is bijna aan zijn einde gekomen. :-(
Ik wil jullie nog een klein beetje vertellen over mijn afgelopen twee weken.

Ik ga verder met vrijdag 2 december samen met onze vloer hebben we een international dinner georganiseerd. Iedereen heeft wat uit zijn eigen land gekookt. In mijn vorige blog konden jullie al lezen wat Rose en ik hebben gemaakt. Mijn Spaanse, Franse, Belgische en Duitse huisgenoten hebben ook allemaal lekkere dingen gemaakt het was een geslaagde avond!

De dag erna was ik laat wakker en heb ik niet zo veel gedaan. Ik heb rond gefietst in Turku en kwam uiteindelijk bij de Turku Kathedraal terecht. En laat daar nou net een prachtig concert aan de gang zijn! Ik kwam binnen en mijn mond viel van verbazing open (je had het moeten zien haha). Erg mooi ik ben daar een tijdje blijven zitten
De zondag zijn we 's ochtends met mijn huisgenoten naar de kerstmarkt gegaan. Het was super koud, maar erg gezellig. Veel handgemaakte dingen werden er gepresenteerd en natuurlijk zijn we nog even met Santa Claus op de foto geweest. Net kleine kinderen.. we wilden graag lunchen, maar zijn uiteindelijk beland bij het bekende Art café en hebben hier een heerlijk gebakje gegeten als lunch (moet kunnen). Eenmaal thuis heb ik nog wat dingen voor school gedaan en daarna heb ik geskyped met mijn familie. 4 december vierde ze bij mij thuis Sinterklaas en ik heb iedereen even gezien en gesproken erg leuk. 's avonds ben ik nog naar Zumba geweest.
5 December, ik had vandaag een First Aid examen, voor de mensen die dit niet weten dit is een eerste hulp examen, met vragen over slangen beten, reanimatie en wonden verbinden. Dit hebben we online gemaakt, en ik heb het gehaald! (ik vond het ook echt niet moeilijk). Na dit examen had ik mijn laatste Basic of Nursing les. Dit ging over safety wat betreft medicijnen en persoonsgegevens. Is allemaal erg interessant, maar helaas kon onze lerares dit niet echt interessant brengen :-(
Na de les had ik met een groepsgenoot afgesproken voor een ander vak. Eenmaal klaar met school ben ik weer terug naar huis gefietst. Rose en ik wilden graag naar een evenement om meer in de finse kerst cultuur te komen, maar we waren te lui om überhaupt er heen te fietsen. Dus je raad het al we zijn thuis gebleven. Als alternatief hebben we een kerstfilm gekeken (misschien wel beter). Het was 5 december en in Nederland wordt er dan natuurlijk Sinterklaas gevierd. Ook hier hebben we er aan gedacht. Een aantal Nederlandse studenten waren uitgenodigd in de keuken van Cas en mij en hier hebben we de avond samen doorgebracht met stroopwafels, pepernoten, taaitaai en natuurlijk Sinterklaas muziek, super leuke avond!
Dinsdag 6 december, in de ochtend heb ik gesport (je moet toch wat als je de hele avond (chocolade)pepernoten hebt gegeten). Het was in Turku die dag Indepedence Day. Dat houd in dat er veel supermarkten en winkels dicht zijn en ook de scholen dicht zijn. Er wordt verder niet heel veel georganiseerd. Voor de finse mensen is het vooral bij elkaar zijn en vrienden en familie opzoeken. Verder heb ik die dag mijn kamer schoongemaakt en ben ik bezig geweest voor school. 's avonds zijn we nog uit geweest.
Die dag erna ben ik samen met 2 huisgenoten naar Tampere geweest. Tampere is ook een 'grote' stad in Finland twee uur vanaf Turku richting het noorden. We zijn uiteraard naar een kerstmarkt geweest en wilden het Moomin Museum bezoeken. Alleen was deze nog in aanbouw haha. We hebben de Making Of gezien, ik ben benieuwd. Tampere is een leuke stad om eens te bezoeken als je toch al in de buurt zit. Vooral nu rond de kersttijd zag het er erg gezellig uit. We zijn 's avonds weer met de bus terug gegaan.
Donderdag 8 december; in de ochtend ben ik naar school geweest voor de online course health promotive moesten we nog wat opdrachten maken en een filmpje opnemen over ethische dillema's in het gezondheidscentrum. Dit blijft een moeilijk onderwerp vind ik en dit hebben we ook tijdens het discussiëren met de groep gemerkt. Uiteindelijk hebben we een MindMap en een filmpje kunnen maken over dit onderwerp. Eenmaal weer thuis ben ik naar Latin Fiësta geweest. Ik weet niet of ik al verteld had wat dit is, maar hier leer je salsa en merengue dansen erg leuk! 's avonds werd er door de studenten organisatie voor alle exchange studenten een Farewell party georganiseerd en natuurlijk moesten wij daar heen. Er was gelegenheid om iedereen gedag te zeggen al met al een hele gezellige avond.

Na een feestje hoort uitslapen dus dat heb ik gedaan haha. Om 14.00 had ik de presentatie in het asielzoekerscentrum waar ik al eerder over verteld had. Onze presentatie ging over Nutrition, en specifiek voor kinderen en Finland gericht. We hadden onze presentatie goed voorbereid en iedereen wist wat hij/zij moest zeggen. Rond 14.00 kwamen we aan, maar er was nog iemand alleen het andere groepje dat moest presenteren. Pas om half 3 kwamen er wat mensen binnen druppelen. Er waren ongeveer 12 mensen waarvan 5 volwassenen en 7 kleine kinderen. Je kunt na gaan dat dit niet de ideale situatie was om te presenteren. De kinderen hadden speelgoed om mee te spelen, maar soms huilen kinderen en moeten ze plassen, tja moet gebeuren. Maar goed we hebben de presentatie gegeven we kregen goede feedback en de mensen die er zaten gaven aan veel aan onze presentatie gehad te hebben. Daar doen we het voor.
Bij terugkomst was ik zo ontzettend moe en ben ik dus even gaan slapen haha. Eenmaal weer wakker heb ik wat gegeten en hebben we daarna gekleurd (wat is dat rustgevend zeg) en als afsluiter van deze dag een heerlijke finse sauna!

En toen was de week alweer voor bij en was het zaterdag. Ik ben 's ochtends voor school bezig geweest omdat ik de week erna drie examens had. 's middags ben ik met Rose de stad ingegaan om wat souvenirs te kopen (die overigens ook ontzettend duur zijn hier). Een van onze huisgenoten vertrok deze dag dus we zijn met alle meiden 's avonds uit eten geweest en om het goed af te sluiten daarna weer naar de sauna en een kitchenparty!
Die zondag ben ik de hele dag met school bezig geweest, eigenlijk alleen maar de hele dag geleerd, 's avonds naar zumba voor wat ontspanning! :-)

En dan een nieuwe week. Mijn laatste week van mijn minor!
Maandag hadden we afgesproken met onze tutor. Zij wist een mooi plekje niet zo ver van Turku af. We zijn naar een oud kasteel geweest (ruïne). Het was echt waar een prachtige dag met een strakblauwe lucht en vorst aan de grond. We hebben de ruïne beken en zijn daarna hout gaan zoeken om vuur te maken. We zouden tenslotte gaan BBQen. We hebben uiteindelijk droog hout gevonden en proberen vuur te maken. Dit ging nog niet zo makkelijk. Het hout bleek toch niet zo droog als het voelde. Naar maar liefst de vijfde keer (ja wat een geduld) is het ons toch gelukt om vuur te maken en hebben we worstjes kunnen bakken! Heerlijk.
Bij thuiskomst had ik zulke koude voeten (had ik al bij de ruïne), maar ik dacht dat wordt wel beter als ik thuis ben waar het warm is. Niet dus, mijn voeten bleven maar koud schoenen uit, sokken uit, voeten op de verwarming. Niks hielp. Mijn voeten waren spierwit. Het deed echt ontzettend zeer. Uiteindelijk heb ik voorzichtig met lauw water mijn voeten proberen warm te waken. Maar dit duurde zeker 10 minuten voordat de kleur van mijn voeten veranderde in paars haha. En ook dat deed ontzettend zeer want er kwam weer bloed door heen. Uiteindelijk had ik weer warme voeten, maar ik heb er de hele dag last van gehad haha. (en ik had nog wel mijn ski sokken aangedaan). Na dit voeten drama ben ik samen met Rose aan school gaan werken. We hadden tenslotte die dag erna het finse examen :-O
Dinsdag ben ik vroeg opgestaan om te leren voor het examen van Basic of Nursing en voor het Finse examen. Ik werd natuurlijk weer helemaal panisch want voor mijn gevoel had ik niet goed geleerd, maar ik moet die middag het wel doen. Het was een oraal examen. We moesten ons eerst voorstellen en daarna in de winkel iets kopen. Klinkt op zich niet moeilijk en eerlijk gezegd was het dat ook niet, maar zenuwen zorgen ervoor dat alles wat moeilijker gaat haha.
Maar lieve mensen ik heb het examen gehaald met een 4,5! HAPPY FACE, het maximale wat je kunt halen is een 5. Dus ik vond dat ik het heel netjes had gedaan. Gelukkig alweer een zorg minder.
De volgende dag had ik weer een examen die van Basic of Nursing. Wat ik me er nu nog van kan herinneren ging het over: hoe behandel je een overleden persoon, waar let je op bij het inbrengen van een katheter en nog 15 termen die je uit moest leggen. Voor mijn gevoel ging het goed! Ik heb het cijfer nog niet terug, maar ik geloof dat dat goed moet komen. 's avonds ben ik als ontlading nog naar Dance fit geweest. Lekker hoor dat sporten na al dat leren.
Donderdag had ik een vrije dag en daar heb ik goed gebruik van gemaakt. In de ochtend ben ik de stad in geweest, 's middags heb ik nog wat opdrachten samen gemaakt met mijn klasgenoten, 's middags heeft onze Spaanse huisgenoot weer heerlijke brownies gemaakt (hij weet hoe hij vrouwen blij kan maken) en 's avonds hebben we samen gegeten omdat die dag erna 3 huisgenoten weer naar huis gingen :-(
Vrijdag 16 december. De laatste officiële dag van mijn minor! Die dag dan ook mijn laatste examen gehad. Dit was een groepsexamen. We kregen een aantal vragen over ethiek en die moesten we samen met onze groep beantwoorden. Dit is naar mijn idee ook wel goed gegaan. Nog even afwachten op het cijfer.
Onze lerares vond blijkbaar dat we nog niet genoeg opdrachten hadden gemaakt dus er kwam er nog een bij jippie! Die nog op het allerlaatste moment gemaakt, maar rond 21.00 in de avond waren we dan toch eindelijk klaar en kon ik zeggen I have Christmas Holiday! Fijn gevoel haha. Alles ingeleverd en alle examens gemaakt.
En dan mijn laatste weekend hier!!. Afgelopen zaterdag ben ik in de middag met mijn huisgenoot naar de Second Hand Shop geweest om wat spullen die ik niet weer terug ga nemen naar NL weg te brengen. En dit wil ik jullie graag vertellen want dit is weer iets typisch fins. In de bus zat een jongen met een giga baard en hij had een blauw strikje in zijn baard hahhaha. Echt het zag er zo raar uit, maar waarom is dit typisch fins. Heel veel jongens doen gekke dingen met hun baart hier, onvoorstelbaar haha. Bij thuiskomst heb ik samen met haar Jongens tegen de Meisjes gespeeld. Vandaag was ook de laatste volle dag voor Rose. We zijn 's avonds samen uit eten gegaan en daarna samen naar de film! Topdag. Eenmaal thuis was er natuurlijk weer een kitchenparty en zijn we daar nog even heen gegaan.
Zondag moest ik weer afscheid van een aantal mensen (dit blijft moeilijk)
's ochtends heb ik rose nog geholpen met haar spullen en na de middag zijn we nog wat met onze tutor gaan drinken en daarna hebben we Rose naar het vliegtuig gebracht. Het voelde heel gek toen ik thuis kwam, want de mensen waar ik mee ik het meeste omging waren allemaal al weer weg. Maar goed ik had nog twee volle dagen in Turku dus daar moet ik ook goed gebruik van maken.
Gisteren heb ik 's ochtends mijn was gedaan en ben ik daarna alvast begonnen met mijn koffers in te pakken. Ik heb dit alvast gedaan, omdat ik dan weet of alles er in past of dat ik nog wat spullen weg moet brengen. 1 koffer was gister al ingepakt en ik hoefde geen geweld te gebruiken haha. 's Middags ben ik met mijn huisgenoot (een van de drie die nog over is) naar het Aboa Vetus & Ars Nova museum geweest. Dit museum bestaat uit 2 delen. Een deel is de history van Turku en het andere deel is tentoonstellingen van kunstenaars. Erg mooi en leuk museum! Eenmaal weer thuis ben ik mijn koffers verder gaan inpakken en mijn kamer aan het opruimen. We hebben gisteren samen gegeten en nog even gepraat over onze ervaringen hier.

En dan vandaag mijn laatste dag hier!!!
Maar ik ben niet verdrietig ( in ieder geval niet om het feit dat ik ga)
Vanmorgen heb ik de rest van mijn kamer schoongemaakt en ben ik verder gegaan met mijn koffers. Ik heb mijn starting package terug gebracht en ben daarna samen met mijn huisgenoot gaan lunchen. Mijn kamer is kaal nu, het voelt echt bizar. De afgelopen periode heb ik er mijn eigen plekje van gemaakt en nu voelt dat niet meer zo.
Vanavond ga ik nog naar de sauna en gaan we misschien samen nog wat drinken met de mensen die hier nog zijn.
Morgen vertrek ik om 05.00 vanuit turku om vervolgens het vliegtuig om 9.25 in Helsinki te pakken. Om vervolgens naar Stockholm te vliegen en om 13.45 aan te komen in AMSTERDAM!

Het avontuur zit er op!
Maar wat heb ik een TOPtijd gehad hier. Ik heb mij zelf leren kennen, ik heb kunnen nadenken over wat ik wel en niet belangrijk vind. Ik heb onwijs lieve en leuke mensen ontmoet over de hele wereld. Ik heb mogen ervaren hoe de zorg hier geregeld is en lessen mogen volgen in Finland. Ik heb genoten!
Natuurlijk waren er ook momenten dat ik naar huis wilde. Vooral de laatste twee weken had ik vaak van deze momentjes. Ik had het druk met school, mensen die je lief hebt gaan weg... Ik wilde weer naar mijn familie en vrienden. Nu is het moment bijna daar en ben ik klaar om te vertrekken. Naar mijn idee heb ik er alles uitgehaald wat er uit kon halen
Ik heb de mogelijkheid gekregen te doen wat ik wil, mij te ontwikkelen en het geluk om onwijze gave trips te maken.
Ik heb absoluut geen spijt gehad van deze beslissing en ik ben blij dat ik alleen ben gegaan. In het begin zag ik dit absoluut niet zitten, maar ook dit is allemaal goed gekomen.

En dan nog een paar dingen die ik absoluut NIET ga missen en dat is het houten plank bed. Bij elke inademing kraakt het bed en ik heb echt het gevoel dat ik op een plank lig. Wat zal ik heerlijk slapen als ik weer thuis ben.
En dan nog iets het boodschappen doen in de LIDL. IK HAAT boodschappen doen haha. Ik neem altijd te veel mee in mijn mandje dus het past nooit in mijn tas en mensen die tegen je aan botsen met karretje. Soms vergeet ik mijn tas en dan fiets ik met twee grote tassen naar huis, ellende.
En als laatste het feit dat het hier al rond 3 uur donker begint te worden. Het is op dit moment half 4 en het is al donker :-(.
Oke dit was mijn klaagmomentje, voor de rest was alles leuk hahah

Ik wil iedereen bedanken voor het lezen van mijn blogs en al die leuke reacties! Dit doet mij goed!
Ik zie jullie snel weer in Nederland!
Liefs Fiona

1. Ella Messing:
    20 december 2016
    Lieve Fiona, wederom een mooi verhaal .
    Fijn dat hebt genoten, geleerd, veel mensen hebt ontmoet en dat je heel belangrijk je zelf hebt leren kennen en dat je alleen op reis kunt gaan.Goede reis morgen en tot gauw.
  2. Tonnie Ijsseldijk:
    20 december 2016
    Lieve Fiona we wensen jou een goede reis terug en een welkom thuis met een hoofd vol mooie herinneringen en indrukken wij hebben van jou ervaringen en belevenissen genoten en vinden het fijn om jou weer te zien ! Tot gauw en liefs van ons Tonnie en Jan
  3. Marijke:
    Lieve Fiona,
    Je hebt veelaten geleerd en gedaan in Finland. Tussendoor ben je nog naar Letland, Estland, Lapland, Zweden en een dag Noorwegen geweest. Je hebt ontzettend veel mooie dingen gezien en indrukken opgedaan. Veel lieve en inspirerende mensen ontmoet. Al je vakken met een goed afgesloten. Nu is het tijd om weer thuis te komen, we hebben je allemaal gemist! Je bed is weer opgemaakt, de monchou taart gemaakt, morgen gaan we je ophalen, ik kan niet wachten! Welkom thuis, lieve meid.☺
  4. Marietje Veldhuis:
    Goede middag Fiona,
    Wat een mooi verhaal weer,fijn dat je ons de hele tijd hebt laten mee genieten.
    Super dat je telkens weer jou belevenissen op papier hebt gezet.
    Dat is steeds een heel werk geweest.
    Ik heb genoten van al jou belevenissen,was nog wel even nieuwsgierig
    ,waarom de Finse mannen hun baard versieren.
    Jou missie is zeker niet voor niets geweest.
    Gerard en ik wensen jou een hele goede fijne thuis reis.
    Je zult thuis weer met open armen worden ontvangen.
    Ook hier kun je naar uitkijken.
    En wat denk je van jou eigen lekker bed.
    Geniet nog even,voor je het weet sta je op het vliegveld.
    Goede reis!!!
  5. Heileuver:
    Welkom thuis Fiona en gauw met Ellen Giessen thee komen drinken he. Groet
  6. Tonny:
    20 december 2016
    Super verhaal Fiona,ik heb er van genoten,voor morgen goeie reis enwelkom thuis.