Having the time of my life!

10 november 2016 - Turku, Finland

Hee allemaal,

Hier weer een update uit het nu besneeuwde turku!
Zoals ik in mijn laatste blog vertelde ging ik de laatste week van mijn stage in. Ik heb een interessante laatste week gehad met een aangrijpende casus . Ik heb jullie al eerder verteld dat alcohol en suïcide grote problemen zijn hier. Dit probleem zien we ook veel in de thuiszorg. Zo ook een vrouw van 88 jaar. Een paar weken geleden heeft ze een fles wasmiddel opgedronken omdat ze graag dood wilde. Ze is toen twee weken opgenomen geweest en daarna weer thuis gekomen. Ze belde naar de thuiszorg verpleegkundige dat ze opnieuw een suïcide poging wilde gaan doen, en ze absoluut geen hulp wilde, niet van ons en ook niet van een ambulance, wij mochten niemand inschakelen. Ze had het plan om veel alcohol te gaan drinken en daarbij medicijnen in te nemen waar je absoluut geen alcohol bij mag drinken. Dit vertelde ze aan de verpleegkundige. Even later belde ze weer dat ze ook niet meer wilde dat wij kwamen om zorg te verlenen. Al met al is dit een trieste situatie. Deze vrouw kan (bij navraag aan mijn collega's) niet op worden genomen omdat ze 'psychisch niet ziek is' ze heeft geen diagnose. Ze is klaar met haar leven ze is haar man verloren en ze hadden één kind die ook is overleden en ze wil gewoon niet meer leven. Heel triest vind ik dit dat je dan op zo'n manier een einde aan je leven moet maken. Uiteindelijk heeft er een gesprek plaatsgevonden met verschillende disciplines en is de vrouw gekalmeerd, maar ik denk dat dit, maar voor even is als er mensen om haar heen zijn, maar zodra ze weer alleen is wordt ze weer op andere gedachten gebracht.
Ook heb ik deze week een bijzondere man ontmoet. Een man van eind 60 die door een hersenbloeding eenzijdig verlamd is geraakt (6 jaar geleden). Deze man woont zelfstandig in een flat en krijgt hulp bij douchen van de thuiszorg. Deze man was professor geweest in Engeland en kon dus vloeiend Engels praten, dit hebben we dan ook het gehele zorgmoment gedaan. Ik vond het bijzonder om met deze man te praten. Deze man is bekend hier in Turku iedereen kent hem en hij is op tv geweest en schrijft boeken en artikelen, maar na zijn hersenbloeding durft deze cliënt zich niet meer te vertonen in het openbaar. Hij wordt uitgenodigd voor premières, kunst presentaties, feestjes, maar hij schaamt zich zo voor zijn rolstoel dat hij niet de deur uit wil. In huis is de cliënt erg zelfstandig. In zijn slaapkamer hing een rek vol met mooie pakken, maar er lag een hele laag stof op, kortom deze man is heeft al een hele tijd dit niet gedragen.
En dan donderdag mijn laatste stage dag. In de morgen hebben we samen met mijn 2 tutors de eindevaluatie gedaan. Een van mijn tutoren had een appeltaart en een typische Finse taart de blueberry pie gemaakt! HEEERLIJK en ook echt super lief. Samen met het team hebben we een stuk taart gegeten en ik heb stroopwafels en een zak drop achter gelaten. Mijn eindevaluatie ging goed ik heb mijn doelen behaald en dus daarmee ook mijn stage!! Daarna hebben we gepraat over de verschillen van zorg in Finland en Nederland (die er nogal zijn). Na de eindevaluatie heb ik nog wat dingen voor school gedaan, geluncht en heb ik van iedereen afscheid genomen. Rond 13.00 mocht ik naar huis want mijn tutoren waren bezig met het teamuitje dat de volgende dag zou plaatsvinden. Ik zou in eerste instantie ook die vrijdag mijn laatste stage dag hebben, maar die dag waren er geen collega's die Engels konden praten dus ik hoefde vrijdag niet te komen.
Ik kijk terug op een leerzame stage periode, waarin in ik veel te weten ben gekomen over de zorg hier. Maar de uitspraak dat de zorg hier beter is betwijfel ik. Het is goed georganiseerd omdat de stad alles betaald en bezuinigen kennen ze hier niet, er is overal genoeg personeel en de werkdruk is laag. Maar er valt nog genoeg te ontwikkelen naar mijn idee.
Vrijdag was ik dus vrij en ik heb heerlijk uitgeslapen want dat kon nu gewoon haha. Ik moet zeggen dat ik die dag niet zo veel heb gedaan lekker niksen :-)

Zaterdag 29 oktober ben ik met 3 huisgenoten naar Helsinki gegaan om daar te shoppen!!! 2 huisgenoten waren er al en ik ben samen met de andere huisgenoot met de bus naar Helsinki gegaan. We ontmoette elkaar op het busstation en zijn eerst wat gaan lunchen en daarna was het shoppingtime. Het was geweldig! gewoon even nergens aan denken en lekker een vrij weekend. Ik heb een aantal kleren gekocht, niet te veel natuurlijk want alles moet straks ook nog terug in mijn koffers. 's avonds zijn we met z'n vieren uit eten geweest en ben ik samen met mijn huisgenoot met de bus weer terug naar Turku gegaan.

En dan een nieuwe week zonder stage, maar met school.
Maar het begon al goed want maandag had ik geen school haha. Maandag ben ik voor school bezig geweest, want daar had ik tijdens mijn stage periode niet zoveel tijd voor. Maandag 31 oktober was het Halloween, en dat wordt hier gevierd. Wij hebben samen met onze huisgenoten een Halloween kitchenparty georganiseerd. Zoals de naam het al zegt een feestje in de keuken. We hadden een facebook event aangemaakt en er zouden 200 mensen komen :-O. Ik weet niet of die allemaal zijn geweest, maar het was wel super druk en erg gezellig. Bijna iedereen had een kostuum of zich zelf geschminkt, erg leuk om te zien hoeveel moeite iedereen er voor gedaan had. Topfeestje.
Dinsdag had ik ook geen school, maar had ik in de avond finse les.
Woensdag mocht ik dan eindelijk weer naar school haha, er stond een thema dag gepland over huidverzorging. Samen met Rose en Angela (mijn 2 klasgenoten uit Nederland en Spanje) zijn wij er naar toe gegaan. Eenmaal in de zaal bleek het in het Fins te zijn  :(, dit is ons niet verteld en het was verplicht om hier aanwezig te zijn, een beetje jammer dus. Na een half uur zijn wij weg gegaan. Ik had daarna nog een meeting met de begeleider van school om de papieren van stage in te leveren. Het was dus een kort dagje.
Donderdag stond er weer een themadag gepland. Ik volg het vak Health Promotive, Dus het promoten van gezondheid en voor dit vak moest ik naar deze presentaties. Mijn lerares had het schema gestuurd hoe de dag er uit zou zien en dat ook dit verplicht was om te komen. Het schema was in het Fins dus ik vroeg aan haar of de hele middag in het Fins was, mijn lerares vertelde dat er ook stukken in het Engels waren, dus ik ben braaf naar de No smoking day gegaan.
En ja hoor ook deze thema dag was in het Fins, na de pauze ben ik naar de lerares gegaan en die vertelde dat alles in het Fins was dus ik ben toen naar huis gegaan. Het is wel eens leuk om te zien hoe er presentaties worden gegeven, ondanks dat ik het niet snap wat er wordt gezegd, kon ik begrijpen wat ze duidelijk wilde maken.
's avonds had ik een workshop voor het vak Get Finternational. In deze course moet je een aantal workshops volgen en naar events gaan om je credits te halen. Dit keer ging het over het Fins design. Een vrouw die geïnteresseerd is in design heeft ons verteld over de meest bekende Finse designers en architecten. In het begin erg interessant, maar na anderhalf uur vond ik het wel oke met al die designers haha. Een ander onderdeel van deze workshop was een bezoek brengen aan een Finse design winkel. Dat was leuk, want nu kon je de finse designers koppelen aan hun werk. Natuurlijk absurd duur, maar wel mooi om naar te kijken.

En dan vrijdag, een trip naar STOCKHOLM :-). Dit was een hele impulsieve actie want dit hebben we maandag pas besloten. Ik wilde heel graag nog naar Stockholm en er is steeds minder tijd om weg te gaan dus ik wist dat twee Belgische jongens ook nog graag wilde gaan dus we hebben besloten om samen te gaan!
Vrijdag ochtend zijn we vroeg vertrokken vanuit Turku met de boot naar Stockholm. We zijn ongeveer 11 uur onderweg geweest. (het mag dan goedkoop zijn, maar het duurt wel ontzettend lang haha), maar we hebben ons vermaakt op de boot, spelletjes gedaan, gegeten, gepraat, op het denk geweest, al met al een goede heenreis. Rond 7uur in de avond kwamen we aan in Stockholm, we hebben de bus gepakt richting ons hostel. We moesten nog even lopen vanaf het busstation naar ons hostel doen we een leuk cafe tegen kwamen het zag er heel mooi uit van buiten dus we zijn naar binnen gegaan om daar wat te drinken. Toen we daar eenmaal zaten kwamen we aan de praat met een stel die in Stockholm woont, we praatte over de stad en mochten wat biertjes proeven die zij hadden besteld erg gezellig, even later had een ander stel door dat er Vlaams werd gepraat en die man kwam oorspronkelijk uit Antwerpen dus ook zij kwamen bij ons zitten en samen hebben we de hele avond daar gezeten en gepraat over van alles en nog wat. Dus nu even wat feitjes over zweden.
- alle ouders krijgen hier 18 maanden :-O zwangerschap verlof. En het is aan jezelf hoe je dit indeelt. De vrouw is verplicht om 3 maanden verlof te nemen, maar wat de man vertelde is dat je in de praktijk vaak ziet dat de andere 15 maanden de man verlof neemt en voor het kind zorgt en de vrouw weer aan het werk gaat, hier is een term voor latte café en hier wordt mee bedoeld dat je veel mannen achter kinderwagens ziet lopen en vooral veel in koffie cafés zit koffie te drinken. Dus voor iedereen die dit ook wil! Emigreren naar Zweden hahah, maar het is dus ook mogelijk dat de vrouw negen maanden verlof neemt de man ook. Dit is echt top geregeld naar mijn idee.
- Verder is er hier een tekort aan verpleegkundigen, niet alleen in de stad zelf, maar ook meer noordelijk. De man vertelde dat de verpleegkundigen hier veel aanzien heeft en veel verantwoordelijkheden en goed betaald krijgt. Maar het probleem is dus dat er niet genoeg verpleegkundige zijn. Al met al een hele interessante en leuke eerste avond. We zijn uiteindelijk naar ons hostel gegaan en zijn gaan slapen.
De volgende dag zijn we vroeg opgestaan omdat we van alles wilde zien en het maximale uit het weekend wilde halen. We zijn rond gewandeld door Stockholm en hebben het oude gedeelte gezien, een aantal kerken, het Royal Palace en nog veel meer andere mooie gebouwen. maar wat is Stockholm mooi!!!! Echt waar als je de kans hebt om er heen te gaan GAAN!. Vooral het oude gedeelte is erg gezellig. We zijn ook nog naar het Vaasa museum geweest. Dit is een bijzonder museum het gaat namelijk over een boot die na 1 km uit de haven is gezonken toen 333 is blijven liggen in de haven, omdat ze niet meer wisten waar hij was gezonken??? heel gek maar goed, toen door verbeterde apparatuur zijn ze te weten gekomen waar het schip lag en hebben ze het uit het water gehaald, en de boot was nog 98% intact! en juist dat is het bijzondere eraan. Het schip staat nu ergens en het museum is er om heen gebouwd. Het is heel bijzonder om te zien hoe dat allemaal in z'n werk is gegaan en hoeveel er nog is over gebleven na zoveel jaar. In een korte film werd dit uitgelegd. In het album Stockholm kun je wat foto's zien van dit schip. Zeker een aanrader als je Stockholm gaat bezoeken.
's avonds hebben we ook iets super leuks gedaan we zijn namelijk eerst naar een Ice Bar geweest. In deze bar was alles van ijs ook de glazen! erg bijzonder om een keer mee te maken. Daarna zijn we opzoek gegaan naar de Burlesque bar. De vrouw die wij vrijdag in het café spraken vertelde namelijk dat wij daar absoluut heen moesten gaan. Uiteindelijk hebben we de bar gevonden, aan de buitenkant kon je niks zien, maar eenmaal binnen was het een feestje. Er waren danseressen, er werd gezongen, gejongleerd, echt een super ervaring om eens in een Burlesque bar te zijn. Rond één uur zijn we vertrokken en zijn we nog even naar een andere bar gegaan en uiteindelijk na een top avond weer in ons bed beland!
Zondag moesten we voor 11 uur uitchecken dus we stonden rond 10.00 uur op. Ook vandaag zijn we weer door Stockholm heen gelopen en hebben we van alles gezien, het sneeuwde ook die dag dus het was erg koud omdat Stockholm aan zee ligt en die wind zorgt ervoor dat het nog kouder aanvoelt dan het al is. Om half 8 waren we weer op de boot en zijn we weer terug gegaan naar Turku. Gelukkig hadden wij een cabine geboekt en konden we slapen. Om 7uur werden we wakker en waren toen al bijna in de haven van Turku. Ik geniet nu nog na van dit mooie weekend. Stockholm is prachtig de mensen zijn aardig en iedereen kan Engels praten en lekker eten kortom een topbestemming!
Eenmaal thuis lag Turku ook bedekt met sneeuw het was rond de -6 graden. Ik ben eerst nog weer gaan slapen want ik was toch nog wel erg moe. Afgelopen maandag heb ik verder niet zoveel meer gedaan overdag. 's avonds heb ik samen met Rose gegeten om bij te kletsen en daarna zijn we naar een bar geweest, omdat ik had afgesproken met drie meiden uit Nederland. Ik heb hen ontmoet op mijn campus. Ik hoorde ze Nederlands praten en dacht hee die ken ik niet, zij zitten niet in het exchange programma. Dus ik ben met ze gaan praten en het bleek dat hun in 3 landen onderzoek moeten doen naar kwetsbare zwangeren. Twee van hen doen Logopedie en het andere meisje doet ook Verpleegkundige. Ik had met hun afgesproken omdat zij net in Turku waren en Rose en ik hun zo een beetje wegwijs konden maken, het was erg gezellig!
Dinsdag had ik weer school, basic of Nursing en Patient in Health Care Organisations. Basic of Nursing stelt echt niks voor ik baal hier een beetje van omdat wij met eerste jaars Verpleegkundigen in de klas zitten dit mijn laatste jaar is. We moeten in deze les leren hoe we de bloeddruk moesten meten......, maar goed we zijn gewoon gebleven en hebben goed opgelet :-). Het vak daarna is wel interessant dit vak heb ik niet in Nederland. Ik kom hier meer te weten over het zorgsysteem in Finland.
En dan 's avonds ik heb zo iets gaafs gedaan ook hier ben ik nog steeds van aan het nagenieten. Ik ben naar Ruissalo geweest dat zijn een aantal eilanden vlakbij Turku, en ik ben daar naar en 'echte' Finse sauna geweest en heb daarna gezwommen in het IJSKOUDE WATER. Maar wat was dat gaaf en een super ervaring. Een euforisch moment. We zijn daar ongeveer ander half uur geweest en daarna zijn we weer terug gegaan naar de flat van Rose. Na deze unieke ervaring zijn we met z'n vieren uit eten geweest :-)
Gisteren moesten we eigenlijk weer naar Basic of Nursing, waar we zijn niet gedaan omdat het eigenlijk gewoon heel saai is en er wordt niets nieuws verteld.
Ik ben gisteren voor school bezig geweest en heb wat opdrachten kunnen afronden.
Wat ik jullie nog niet heb verteld geloof ik is dat het de hele week hier al sneeuwt en dat er een dik pak sneeuw ligt!! dus vandaag wilde ik samen met de Spaanse huisgenoten een sneeuwpop maken, maar de sneeuw blijft niet echt plakken helaas, maar we hebben gisteravond wel een sneeuwgevecht gedaan, want dat kan natuurlijk wel!
Vanavond heb ik weer een workshop; Language group en je moest aangeven welke twee talen je graag wil leren spreken en ik heb aangegeven dat ik graag Frans en Spaans wil leren dus na vanavond kan ik vast een aantal woordjes zeggen in een van deze talen haha.
Voor de rest van de dagen heb ik nog niks gepland ik moet presentaties en opdrachten voor school maken dus daar ga ik morgen mee bezig.
Dit waren mijn ervaringen van de afgelopen 2,5 week! Zoals de titel al zegt en zoals jullie kunnen lezen in mijn blog: I'm having the time of my life en dat is ook echt zo!!!!

Tot de volgende keer!!

Groetjes Fiona

Foto's van mijn trip in Stockholm staan online! Veel kijkplezier

1. Tonnie Ijsseldijk:
    10 november 2016
    Niks teveel gezegd Fiona als ik dit zo lees zou je denken ze komt nooit meer naar huis en het mooie is dat jij er ook zo van geniet en de mooie dingen eruit pakt en mee neemt in je herinneringen je zou er zo zin in krijgen als je dit allemaal leest .
    In ieder geval benut jij je tijd goed en dit halen ze je nooit meer af . Veel lieve groeten van ons
  2. Corrie:
    10 november 2016
    Hoi Fiona
    Wat weer een leuke verhalen en wat beleef je veel. Goed dat je dat allemaal doet want je bent er nu. Jammer dat je van die lessen weinig leert en bij de eerstejaars zit maar dan spijbel je gewoon.
    je kunt aan de foto's wel zien dat je het mooi hebt en vindt want je hebt een smile van oor tot oor.
    Blijf genieten want het is zo weer voorbij.
    Lieve groetjes uit Steenwijk.
  3. Marijke:
    Lieve Fiona,
    Ik heb met een glimlach je reisverslag gelezen. Wat geniet je daar, prachtig! Iedereen vraagt me telkens of je geen heimwee hebt. ik antwoord dan dat ik denken dat je straks als je weer thuis bent, heimwee krijgt naar dit avontuur met allemaal inspirerende mensen om je heen. Het stukje wat je schreef over die bekende man die halfzijdig verlamd is en niet meer naar premières en feesten wil, doet me denken aan een film die ik op tv heb gezien, de naam weet ik zo niet meer. Er ontstond een vriendschap met de jonge vrouw en de oude man en uiteindelijk gingen ze samen naar een galafeest waar de man zelf geëerd werd, vanwege zijn oeuvre. Misschien zit hier nog een uitdaging...? Is er veel verschil met de sauna hier en de Finse sauna? Geniet nog van je tijd daar. Liefs, je moeder:)
  4. Ben de Witte:
    11 november 2016
    Hallo Ilona, wat een indrukwekkende ervaringen, tijdens je stage in Turku. Triest, zo'n vrouw die niet meer verder wil; en dan die professor.
    Gelukkig bestaat het leven ook uit vrolijker dingen, zoals de reis naar Zweden. Daar heb je net de enorme sneeuwval gemist!.
    En Fins schijnt, naast het Russisch, een van de moeilijkste talen te zijn om te leren.
    Veel plezier en succes verder!
    Groeten van Ben de Witte
  5. Marijke:
    Hallo Fiona
    Het is mooi om je verhalen te lezen.
    Jij haalt er alles uit om er later mooi op terug te kijken.
    Ik ben wel blij dat er bij ons niet zoveel sneeuw ligt,
    maar zo te horen vind jij het geweldig zo pak sneeuw.
    Ik wens je de laaste weken heel veel goeds toe en geniet er van.
    Tot het volgend verhaal.
    Heel veel lieve groetjes Johan.
  6. Oma,:
    12 november 2016
    Heel mooi Fiona nog heel veel plezier.
    Je Oma Rensen
  7. Marietje Veldhuis:
    13 november 2016
    Hallo Fiona,wat een geweldig verhaal weer.
    De tekst van jouw verhaal zegt genoeg. We zien allemaal hoe jij je inzet voor jouw werk maar ook echt geniet.
    Wat spreek jij al vlot Fins,het is mooi om te horen,voor mij ben je al geslaagd.
    Geniet nog maar lekker even,want het avontuur is al bijna weer voorbij.
    Nog een paar hele mooie gezellige leerzame weken gewenst!
    Groetjes uit Raalte.
  8. Oma,: