Het leven in Finland is zo slecht nog niet :-)

4 september 2016 - Turku, Finland

Hallo Lieve mensen,

Er is weer een week voorbij in het mooie Finland dus tijd voor een update.
Ik zal starten met waar ik vorige week geëindigd ben.
En dat is de trip naar Ruissalo. We zijn zondag rond een uur of 11 met de fiets vertrokken naar Ruissalo volgens Google Maps zouden we 35 minuten onderweg zijn. Maar helaas kennen wij de weg niet zo goed en hebben wij er (iets) langer over gedaan. Uiteindelijk kwamen we aan bij een soort strandje waar we hebben geluncht. We hadden mooi uitzicht op de zee en de bossen. Hier hebben we een tijdje gezeten. Daarna wilden we graag naar het zuidelijkste punt van Ruissalo. Dit was ongeveer 20 minuten fietsen. Uiteindelijk kwamen wij aan bij het zuidelijkste punt. Helaas was het bewolkt en koud weer. We hebben wat foto's gemaakt en zijn toen wat gaan drinken in een restaurant vlakbij. Ik denk dat we rond 4 uur half 5 weer terug zijn gefietst naar Turku. 's avonds hebben we gezamenlijk gegeten.

Maandag was ik vrij en heb ik niet zo veel gedaan. Ik heb mijn kamer schoon gemaakt, de was gedaan, boodschappen gedaan en ik moest nog wat dingen regelen ten aanzien van mijn kamer. Het was een regel dagje. 's avonds zijn we met een aantal huisgenoten naar de sauna gegaan. Bijna in elk gebouw zit wel een sauna en hier kun je per persoon 4 keer per maand gebruik van maken!!!  Ik ben fan van sauna's dus vond het heerlijk om er even in te zitten.

Dinsdag ochtend heb ik de introductie van mijn stage gehad. Van 10-12 kreeg ik op de campus informatie over het zorgsysteem in Finland en kreeg ik te horen waar ik moest zijn als mijn stage begint. De zorg in Finland is goed georganiseerd als ik het goed begrijp. ( ik krijg nog informatie toegestuurd waar het systeem wordt uitgelegd) De meeste ziekenhuizen en zorginstellingen werken 8 uur op een dag, maar er zijn ook een aantal instellingen die 12 uurs diensten draaien. De lerares die er over vertelde vond dit maar niks ( ook ik moet daar niet aan denken). Maar goed ik ga stage lopen in een City Hospital. Wanneer er een acute en zeer complexe situatie is dan ga je naar een University Hospital. Dit zijn er 5 in heel Finland. Daarna komen de City hospitals en daarna heb je de regionale ziekenhuizen. Ik ga stage lopen op de afdeling Neurologie. Ik heb hier voor gekozen omdat daar mijn interesse ligt. Mijn stage begint over twee weken ik loop dan per week 5 dagen mee op de afdeling. De lerares was zo enthousiast aan het vertellen dat wij ruim over de tijd waren met de introductie. Dit maakt in principe niet uit, maar ik had een afspraak in het Laboratorium om een MRSA test te doen (die is verplicht als je stage wil lopen in Finland) dus hiervoor was ik 20 minuten  te laat. Maar het is allemaal goed gekomen en de test is gedaan :-) 's middags heb ik volgens mij een boek gelezen? ik weet het niet meer haha Oja en ik heb die middag en abbonnement genomen op de sportlessen. Je betaald een bepaald bedrag en kunt dan een semester lang sporten zo vaak en zo lang je wil. Ik heb direct gereserveerd voor Body pump die avond. Samen met twee huisgenoten hebben we s' avonds body pump gedaan. In Nederland in mijn eigen sportschool heb ik dit ook wel eens gedaan dus ik wist een klein beetje wat ik kon verwachten. maar wat wat het zwaar :-O, maar het was erg leuk om te doen. Na deze les zijn we nog naar de sportschool gegaan om te sporten op apparaten.

Woensdag heb ik mijn eerste introductie les van Basic of Nursing gehad. Dit is een vak die ik ga volgen de komende periode. Ik zit met 2 exchange studenten in de klas en de rest woont of komt uit Finland. Dat is leuk zo kom je namelijk ook in contact met de Finse studenten. Het boek waar we les uit krijgen heb ik gedownload en ik heb het alvast doorgebladerd. Het heet niet voor niets Basic of Nursing. Er staan veel basis dingen in en ik zit in mijn laatste jaar van de opleiding en ik denk dat er veel overlap is met wat ik al gehad heb. Wat het voor mij moeilijk maakt zijn de lessen, opdrachten en presentaties die in het Engels zijn. We zullen zien..... Na deze introductie heb ik samen met mijn klasgenoot geluncht op de campus en zijn we met de bus naar het Centrum gegaan. We hebben daar door wat winkels gelopen en wat dingen gekocht. 's avonds zijn we naar de sporthal gegaan en zijn we naar de Dance fit les geweest. Erg leuk! leuke muziek en een enthousiaste trainer, ook naar deze les zijn we nog even naar de sportschool geweest om wat oefeningen te doen. Na ons late avondmaal (wat ik nu meestal eet rond 8uur) zijn we naar de stad gegaan. Er was een feestje in een bar waar veel studenten komen. Het was erg gezellig.

Donderdag was ik vrij. Ik had niet veel op de planning staan maar ik heb een hele leuke dag gehad. 's ochtends ben ik naar het centrum gefietst en heb ik boodschappen gehaald, daarna ben ik naar de Libary gegaan. De bibliotheek heeft twee gedeeltes een oud en een nieuw gebouw.Voor ieder is er wat wils kinderen kunnen daar computerspelletjes spelen, tv kijken en spelen in een speelhoek. Volwassenen kunnen de krant, een tijdschrift of een boek lezen. Het is heel toegankelijk. Ik zag ook wat homeless people die daar ook naar binnen kunnen lopen om even de krant te lezen. Daarna ben ik langs het water gefiets en kwam ik een mini kraampje tegen met frozen yoghurt! laat dat nou net mijn favoriete ijs zijn. Ik ben daar gestopt en heb mijn eigen ijsje gemaakt en heb lekker in de zon aan het water genoten van mijn ijsje :-). Toen ik eenmaal thuis was wilde ik een boek gaan lezen, maar na vijf minuten ben ik in slaap gevallen (moet kunnen..) 's avonds was ik nog van plan om te gaan zwemmen, maar dit heb ik overgeslagen. Ik ben die avond op tijd naar bed gegaan omdat we die volgende dag er vroeg uit moesten omdat er een trip naar Tallinn, Estland gepland stond met huisgenoten!!!!

Om 4.15 uur ging de wekker :-( Om vijf uur hadden we afgesproken in de keuken om te verzamelen. We zijn op de fiets naar het station gefietst om vervolgens de trein naar Helsinki te pakken. 2uur later kwamen we aan in Helsinki. Vanuit Helsinki gaat er namelijk rechtstreeks een boot naar Estonia (Estland). De boottocht duurde ongeveer 2,5 uur. Rond 11.00 kwamen we aan bij ons appartement. We waren met 8 personen 5 jongens en 3 meiden en hadden twee appartementen. We hebben onze bagage gedropt en zijn naar het centrum gelopen. Tallinn is mooi! Ik had niet verwacht dat het zo mooi zou zijn. Het contrast tussen oud en nieuw is mooi om te zien. Het is de hoofdstad maar het is totaal niet druk en het heeft een gezellige en knusse sfeer. We hebben de stad bekeken en haar vele mooie gebouwen en kerken. We hebben wat gegeten en gedronken. Rond een uur of 7 waren we terug in ons appartement we hebben ons gedoucht en zijn rond 9 uur terug naar het centrum gelopen om uit eten te gaan. Na het eten zijn we terug naar ons appartement gegaan en hebben we wat gedronken om vervolgens uit te gaan. We wilden heel graag naar een karaoke bar, we hebben er twee gevonden maar daar was helaas alleen maar finse muziek. Uiteindelijk zijn we naar een club geweest! leuke avond gehad.
De volgende hebben we bij een stationswinkeltje ontbeten en zijn we vervolgens door Tallinn gelopen (wat we gisteren nog niet hadden gezien). Helaas was het weer vandaag niet zo mooi het regende en het was bewolkt. Onderweg heb  ik een typisch Estlands lekkernij gekocht. Het zijn amandelnoten die zijn gebakken in kaneel, suiker, knoflook en peper. Het was echt heerlijk ik heb een zakje gekocht. Uiteindelijk nog wat door de stad gelopen en rond twee uur hebben we geluncht in de Mc Donalds. We hadden om 4 uur afgesproken met de eigenaar van het appartement omdat de jongens hun koffer daar nog hadden staan. We moesten namelijk om 12.00 uit ons appartement. We zijn met de koffers naar een goedkoop alcohol winkel gelopen. (want alcohol is duur in Finland en in Estland betaal je de helft of zelfs nog minder). Uiteindelijk moesten we rennen om de boot te halen haha. Het regende en met al die koffers en tassen vol met alcohol was dit niet echt de ideale situatie, maar goed we hebben het gehaald en konden de reis terug naar Helsinki maken. Eenmaal in Helsinki zijn we met de Onnibus terug naar Turku gegaan. De onnibus is een goedkoop vervoermiddel. Het is een touringcar die je voor een paar euro van en naar Helsinki (of andere plaatsen) brengt. Uiteindelijk kwamen we rond 23.45 aan in turku :-). Ik heb nog wat gedronken en ben naar bed gegaan.

En dan vandaag ik heb ontbeten met twee gekookte eitjes. Dat is opzich niet zo bijzonder, maar thuis eet ik elke zondag morgen een gekookt eitje dus ik wil dit graag in Finland voortzetten haha ze waren heerlijk. Vanmiddag gaan we terug naar het station om onze fiets op te halen en vanavond ga ik naar de zumba les met een aantal huisgenoten!!!

Aanstaande dinsdag beginnen mijn eerste echte lessen en ook de finse les! ik ben benieuwd hoe dat gaat!

Tot snel!

Groetjes xxx

1. Marietje Veldhuis:
    4 september 2016
    Goede middag Fiona, vanuit een warm Blanes.
    Wat een leuk verhaal weer.
    Je bent wel erg druk.
    Leuk dat je ook Fins gaat studeren.
    Sport niet teveel kom je straks super slank terug.
    Mag je wel een bordje meenemen met je naam er op anders herkennen ze jou niet meer
    Ben je nog niet bij Mathijn geweest???
    Geniet nog maar lekker,we kijken uit naar jou volgend verhaal.
  2. Hilda veenhuis:
    4 september 2016
    Hoi Fiona, leuk om te lezen dat je al veel gezien hebt daar, en vrienden maakt, succes met de start van je lessen, gr vanuit Dalfsen.
  3. Willy Luttenberg:
    Hoi Fiona

Wat hartstikke leuk om zoiets avontuurijks weer te lezen. Je maakt nogal wat mee zeg ...leuk toch . Hoelang blijf je daar ook al weer?
    Ik wens je heel veel plezier, gezelligheid en leuke uitjes en bezigheden toe in de komende tijd.
    Geniet er van

Groetjes Willy
  4. Tonnie Ijsseldijk:
    4 september 2016
    Zo dat was weer geen straf deze week hou je nog wel wat reserves of is alle fut er straks uit de stages zijn gewoon een feestje heerlijk dat het goed klikt met je huisgenoten dat maakt het extra leuk jij verveelt je niet en geef je ogen en oren maar goed de kost dan is deze tijd nooit voor niks geweest . Geniet er nog even van en hopelijk zijn jou stage verslagen net zo enthousiast als deze . Lieve groet Tonnie
  5. Antoon Rensen:
    4 september 2016
    Nou Fiona, je laat er geen gras over groeien! Wat een activiteiten in zo'n korte tijd! Leuk dat je op Neurologie stage gaat lopen; daar heb ik hier de laatste tijd ook het een en ander van gezien, dus ik ben benieuwd hoe het daar geregeld is. Mooi dat je Talinn al bezocht hebt, volgens velen een van de mooiste hoofdsteden van Europa!
    Heb schik!
  6. Gerda ter Hedde:
    5 september 2016
    Ha die Fiona,
    Feestbeest dat je bent ha ha, fijn om te lezen dat je lekker geniet en niet als n dood musje thuis zit. Leuk om te lezen hoe jou dagen in Finland eruit zien en fijn dat je leuke huisgenoten hebt. Ik hoop dat de stage ook zo goed zal bevallen.
    Have fun en tot het volgende verhaal
    Dikke knuffel Gerda
  7. Fiona:
    11 september 2016
    Hallo allemaal!
    Ik vind het weer erg leuk om te lezen dat jullie zo enthousiast zijn!
    Willy ik blijf tot eind december, met de kerst ben ik weer thuis!