First week in Finland!!!!!

27 augustus 2016 - Turku, Finland

Yess mijn eerste reisblog vanuit Finland!
Ik ben bijna een week in Turku, Finland en het bevalt zeer goed!
Maandag was het dan zover! Om 5uur ben ik opgestaan om uiteindelijk te vetrekken naar Schiphol. Tot mijn verbazig kwamen er nog een aantal vriendinnen langs in de vroege ochtend die mij nog even gedag wilde zeggen! SUPER!!! Dat was ook het moment voor mij dat het toch wel heel dicht bij kwam. Na deze super leuke verassing zijn we vertrokken. Samen met mijn moeder en broertje zijn we naar Schiphol gereden. We hebben nog wat gedronken en daarna ben ik op het vliegveld gestapt. Dit was het eerste obstakel voor mij (buiten het feit dat ik van al mijn dierbaren afscheid moest nemen). Ik moest alleen vliegen. Ik zag hier in eerste instantie best tegen op. Uiteindelijk is mij dit reuze meegevallen. Ik heb een stop in Stockholm gemaakt om vervolgens naar Turku airport te vertrekken. Rond half 5 ben ik aangekomen op het vliegtuig in Turku. Mijn tutor Sini (een finse student die ons wegwijs maakt gedurende de periode in Finland) heeft mij opgehaald van het vliegveld. Ik woon in een Student Village. Dit zijn allemaal appartementen/flats met exchange/finse studenten. Hier heeft Sini mij heen gebracht. Eenmaal aangekomen heb ik mijn koffers uitgepakt en wat boodschappen voor die avond gehaald. Mijn kamer ziet er top uit het is groot genoeg en de badkamer is ook oke! Niets om over te klagen. Behalve het matras van één centimeter :-(. Toen ik eenmaal gesetteld was heb ik kennis gemaakt met een aantal studenten van mijn verdieping. In totaal zijn er 12 kamers op één verdieping.
Na wat gegeten te hebben en nieuwe mensen heb ontmoet ben ik op tijd naar bed gegaan.

De volgende ben ik samen met een huisgenoot en haar tutor en andere buitenlandse studenten naar de Universiteit gegaan waar mijn huisgenoot studeert. Zij nodigde mij uit om mee te gaan en de stad te verkennen. We hebben wat papieren ondertekend en zijn toen gaan lunchen in het restaurant van de universiteit. En toen viel mij iets op. Iedereen eet hier s middags warm. Voor een paar euro kun je hier een volledige maaltijd krijgen. Sandwiches zijn ook duurder. Dus ik heb braaf een warme maaltijd mee gegeten. After that zijn we naar een soort berg heuvel gelopen en hebben we daar onze eerste Finse biertje gedronken. DUUUR:O dat is trouwens alles hier in Finland duur. Maar goed wel een biertje gekocht en er een gedronken. Het was niet mijn favoriet het was een zwaar biertje en het kostte aardig wat moeite om deze weg te krijgen :-O. Ondanks het niet zo lekkere biertje was het uitzicht super! Op de berg konden we heel Turku zien. Na deze wandeling en onderbreking zijn mijn huisgenoot en haar tutor een fiets gaan zoeken en ik ben terug gelopen naar mijn appartement.
Die avond heb ik nog meer huisgenoten ontmoet en heb ik samen met hen gegeten. Het Engels praten gaat mij eigenlijk best goed af. Ik merk wel dat het erg veel moeite kost maar het gaat goed en de buitenlandse studenten kunnen mij verstaan!!! Na het eten heb ik samen met vooral Spaanse studenten een spaans spelletje gedaan het was erg leuk!

De derde dag in het mooie Finland.
Woensdag, het was de eerste dag van mijn oriëntatie dagen van de Hogeschool. Samen met een spaanse huisgenoot (die ook nursing studeert) zijn we met de bus naar de University gegaan. (De avond ervoor heb ik de route met de bus gedaan met mijn tutor zodat ik de weg wist).
We werden warm ontvangen op de Campus. Eenmaal in het klaslokaal kregen we te horen hoe de dag er uit zou komen te zien. We hebben een introductie rondje gedaan om elkaar een beetje te leren kennen. Ik heb klasgenoten uit Spanje, Tjechië, Korea, Nederland, Griekenland, Hongarije, Frankrijk. Heel divers dus.
We hebben wat papieren moeten ondertekenen en kregen een rondleiding door de school. Het is naar mijn idee een kleine campus, maar op deze locatie zitten de zorg opleidingen zoals Verpleegkunde, Fysiotherapie, Maatschappelijk werker enz.
After that we eat our lunch at the restaurant. 's middags hebben we uitleg gekregen over de online leeromgeving en hoe we kunnen werken met de computer. En om 14.00 was de introductie afgelopen. Samen met drie andere klasgenoten zijn we naar het centrum gegaan en hebben daar wat gedronken aan het water. Eenmaal weer thuis hebben we weer samen gegeten met mijn huisgenoten en zijn we 's avonds naar de studentenbar geweest om te 'vieren' dat alle huisgenoten waren gearriveerd. De studentebar  Three Beers is tegenover ons gebouw.

Donderdag hebben we onze twee introductie dag gehad maar deze was met alle exchange studenten dit waren er ongeveer 200. Deze introductie was gevestigd op een andere locatie van de Turku University of Applied Sciences  De meesten kwamen uit Europa, maar ook een aantal uit China, Japan en Korea. De president van de school heeft wat verteld en de coördinator van de internationalisering heeft ook wat verteld. We werden in kleine groepen verdeeld om elkaar beter te leren kennen. Dit werkte niet zo goed onze tutoren voor die dag waren niet echt spraakzaam en wisten niet wat ze met ons moesten doen. Uiteindelijk liep het los en kwamen we met elkaar aan de praat. Dan komen we bij het tweede punt wat mij opvalt. De lunch is hier rond 11.00 :-| naar mijn idee iets te vroeg, maar wanneer je rond 1uur in het restaurant komt is het bijna leeg en heeft iedereen al gegeten. Dit in tegenstelling tot de spanjaarden die om 15.00 pas lunchen. Na de lunch hebben we nog een aantal presentaties over Finland gehad. Ook vandaag was de oriëntatie rond 14.00 afgelopen. We zijn weer terug naar ons appartement gelopen en ik heb op mijn kamer wat gelezen. 's avonds had het grotendeel van mijn huisgenoten een afspraak met een man die fietsen verhuurd. In Turku zijn er veel mensen die een fiets hebben en wij vonden het ook handig om er een te hebben om niet telkens lopend of met de bus naar school te hoeven. We hebben uiteindelijk allemaal een fiets gekocht. Bij terugkomst hebben we weer samen gegeten en hebben we met elkaar gepraat over onze home countries.

Vrijdag: de laatste oriëntatiedag ook deze begon om 10.00. Deze dag was vooral gericht op de studentenvereniging en de sport lessen die je wilde volgen. deze oriëntatie dag was rond half 1 afgelopen. Samen met een paar huisgenoten zijn we in de studentenkantine wat gaan eten. We zijn op onze fiets !!! terug naar huis gefietst en ik heb wat boodschappen gedaan. ' smiddags heb ik mij ingeschreven voor de lessen en hebben we wat gedronken met wat huisgenoten. En nu het leukste gedeelte van vrijdag! de Amazing City Run. Het was georganiseerd door het studentennetwerk van buitenlandse studenten (zoiets). Wij hebben samen met onze huisgenoten een thema bedacht en zijn allemaal als kat (verkleed) gegaan. Met eyeliner en lipstick en zwarte kleding hebben we onszelf als kat gemaakt. Uiteindelijk zijn we met twee groepen van start gegaan. Het was de bedoeling dat je naar bepaalde checkpoints liep en daar opdrachten moest doen. De opdrachten waren super grappig en erg leuk om nieuwe mensen te ontmoeten. De city run duurde tot 22.00 en daarna was er een Afterparty in een club/bar (ZEEER gezellig)

En dan zaterdag. Dat was vandaag. Mijn tutor heeft mij en een ander nederlands meisje (dezelfde tutor) uitgenodigd om ons Turku te laten zien. We hadden afgesproken om 12.00. We hebben eerst wat gedronken in het Art Cafe ik heb daar mijn eerste Blue berry pie cake gehad ! HEERLIJK. dit is een typisch Fins gebakje. Na deze heerlijke versnapering zijn we naar de Turku Cathedral geweest, het is midden in het centrum en het is een mooi gebouw. We zijn naar binnen gegaan en ook daar was het prachtig! Vervolgens wilden we een tour door Turku city maken maar mijn Tutor kwam er achter dat er een Gay pride was in Turku, dus zijn we daar gaan kijken. Er deden heel veel mensen mee. Het is niet zoals in Nederland in het water, maar de mensen lopen door de stad heen. Wij stonden aan de kant te kijken toen Sini een vriend tegen kwam in de rij met mensen. De vriend vroeg ons ook mee te lopen, na wat aarzeling en twijfel zijn we toch meegegaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit in het begin zeer ongemakkelijk vond. De mensen schreeuwden Finse woorden en waren aan het zingen we hadden geen idee waar het over ging. Na een tijdje was dit over. Uiteindelijk hebben we een uur gelopen en kwamen we uit in een park waar van alles te doen was. Wij zijn daar niet gebleven maar zijn naar de Turku Castle geweest. Het is een zeer groot kasteel aan de rand van Turku. Ook dit was een mooi gebouw zowel van buiten als van binnen, we hebben hier zeker twee uur rondgelopen en ik denk wel 400 treden gezien haha. Daarna zijn we naar het Foodtruck Festival gegaan in Naantali, het nederlandse meisje vertelde erover en het leek ons leuk om daar heen te gaan. Het was ongeveer 20 minuten vanaf Turku. We zijn met de auto van Sini er heen gereden. Voor de Moomins fans, in Naantali is het Moomin park!.
Naantali is gelegen aan de Baltic Sea en erg knus. We hebben typische finse gerechten gegeten. Zalm ofcourse met gebakken aardappelen en groenten (dit was super lekker), en een soort sardientjes de Finse naam is Muikit, ook erg lekker! Na een maaltijd hoort natuurlijk ook een dessert! Nog een typisch fins gerecht het is een pannekoek met raspberryjam (frambozenjam) ook heerlijk! Maar we kwamen niet alleen voor het eten, maar ook voor het prachtige uitzicht op de zee, wat een plaatje! Ik denk dat ik vandaag een klein beetje verliefd geworden ben op finland en haar eilanden en zee.
Al met al een super geslaagde dag! We hebben veel gezien, gegeten en gelopen maar ik heb een top dag gehad.

Ik kan zeggen dat ik de eerst week goed ben doorgekomen. Iedereen is aardig, iedereen doet aardig, iedereen wil je helpen. TOP.
Morgen gaan we met hele verdieping naar Ruissalo, het is ongeveer 35 minuten fietsen vanaf hier. Ook dit is een eiland. ze zeggen dat het mooie natuur heeft, goede wandelpaden en leuke watersporten. Ik ben benieuwd!
Volgende week heb ik een aantal dagen vrij. Ik hoop een dag naar mijn broertje te kunnen die ook in Finland is voor stage. Verder heb ik nog wat afspraken staan en heb ik een introductie van mij eerste vak. Ik hoop dat het weer nog een beetje goed blijft, tot nu toe heeft de zon nog elke dag geschenen en is de temperatuur goed.

ps. Ik kan soms al niet eens meer in Nederlands denken, praten en schrijven dus waarschijnlijk zitten er wat Engelse woorden of zinnen tussen, don't judge me.
Ook de spelling en grammatica zal niet altijd oke zijn, maar ook dat geeft niet!

Tot de volgende blog!

Lieve groetjes!!

1. Marijke:
    27 augustus 2016
    Wat heerlijk dat je eerste indruk van Finland en Turku goed is, een hele geruststelling! Geniet er van. En wel gewoon Nederlands blijven schrijven hoor, anders kan Johan het niet meer volgen. Liefs van Johan en man.
  2. Tonnie Ijsseldijk:
    27 augustus 2016
    Hallo Fiona ,wat heb jij al veel gedaan en veel gezien in de eerste week en het ook nog gezellig weer gegeven fijn dat je zo goed bent onthaald doe Mathijn de groeten als je er naar toe gaat en hopelijk heeft hij net zo'n enthousiast verhaal als jij na een week . Dikke knuffel van ons en ga zo door
  3. Marietje Veldhuis:
    Wat een prachtig verhaal Fiona,
    Leuk dat je het nu al zo naar je In hebt.
    Ik heb genoten van de mooie dingen die je nu al beleeft hebt.
    En nu al verlieft, dat gaat snel.
    Ik hoop dat deze tijd in Finland jou heel veel leer plezier nieuwe ervaringen, maar vooral heel veel plezier opleverd. Ik hoop dat Mathijn het daar net zo naar de zin heeft
    Veel lieve groetjes, en gezelligheid gewenst van Gerard en Marietje Veldhuis.
  4. Monique van Toly:
    28 augustus 2016
    Super leuk om te lezen fioon! & super fijn dat je het leuk hebt daar ! Enjoy
  5. Corrie:
    Hoi Fiona
    Wat een leuk verhaal en goed te lezen dat de eerste indruk heel goed is. En dan nu al verliefd, dat belooft wat te worden.
    Ik hoop dat al jouw verhalen zo positief blijven maar mocht het niet zo zijn dan horen wij dat ook graag.
    Geniet van al deze nieuwe ervaringen en mensen. Dit pakt niemand jou meer af. Dikke knuffel uit Steenwijk waar het gisteravond en vanmorgen noodweer is geweest. Gisteravond zijn wij naar de gondelvaart in Giethoorn geweest en hebben gelukkig alles kunnen zien omdat het in Zuid (bij Gea) begon maar ze hebben het helaas niet af kunnen maken. Tot het volgende verhaal!
  6. Sanne:
    28 augustus 2016
    Leuk om te kunnen wat je allemaal ziet meemaakt en doet daar in Finland. ENJOY!
  7. Gerda ter Hedde:
    28 augustus 2016
    Hallo Fiona, je hebt alles mooi verwoord zodat we heerlijk konden genieten van jou belevenissen. Fijn dat je de eerste indruk zo positief hebt beleefd dan komt de rest vanzelf. Wij wensen jou een te gekke tijd toe en hopen dat we dat met jou mee kunnen beleven via jou reisblog lieve groet,
    Bennie en Gerda
  8. Sabine:
    Hey fiona
    Wat een prachtig verhaal zal je blijfen volgen jou mooie verhalen

Groetjes Sabine van der vechte
  9. Fiona:
    29 augustus 2016
    Dank jullie wel voor deze leuke reacties super!!! erg leuk om te lezen en te horen dat jullie het leuk vinden om mijn verhalen te lezen en mij te volgen! Tot de volgende blog! xxx
  10. Oma,:
    Beste Fiona,
    Heel Hartelijk Bedankt voor Je Mailtje. Ik vind heel mooi dat Je Mij dat
    stuurd Knap hoor van Jou.
    Ik wens jou nog een hele mooie tijd in Finland
    ik kan niet wachten tot je er weer bent.
    Je Oma.
  11. Tonnie:
    29 augustus 2016
    Fijn Fiona dat je het er nu al naar je zin hebt en leuk dat je ons op de hoogte houd van je ervaringen daar. Geniet er van.
  12. Ellen Rensen:
    Hey Fiona,

Mooi om te lezen hoe het je vergaat in Finland ,ook leuk de foto's op fb erbij te volgen zodat we een beeld hebben wat het precies inhoud Blijf lekker Engels tussendoor schrijven zo mooi om te horen zoals vanmiddag hoe Oma deze dan uitspreekt haha
    Geniet ,maar dat doe je al Doe Mathijn de groetjes en natuurlijk ook succes met zijn Stage
    Groetjes uit Raalte
    Je hebt wel wat gemist ivm Stoppelhaene ,zeer geslaagd ook ivm het supermooie weer,maar goed SToppelhaene komt wel weer ...deze kans krijg je niet zomaar weer So Enjoy en Succes op naar je volgende blog ,leuk !
  13. Annette:
    30 augustus 2016
    Hoi Fiona,
    Wat leuk om te lezen dat je het maar je zin hebt daar. Geniet ervan en ik ben benieuwd naar je volgende blog.
    Grtjes annette
  14. Dinie Boonstra:
    9 september 2016
    Beste Fiona,
    Wat kun jij genieten.
    Ik herken dingen in je verhalen door mijn ene weekje in Finland twee jaar terug.
    Geniet van het land, ontmoet veel mensen en succes met je stage en Fins leren.
    Dinie(groetjes van Tjebbe)